محاسبه اینگیجمنت ریت (ER) کجا کاربرد دارد؟
اما در مورد بازدید ویدیوها، معمولاً از تعداد لایک به جای این مورد استفاده میشود. مثلاً اگر ویدئویی ۵۰,۰۰۰ بازدید داشته باشد، معمولاً از تعداد لایکهای آن در محاسبه نرخ تعامل استفاده میشود.
- تعداد ریچ یا بازدیدکننده یک پست (Reach)
مواردی که در ادامه گفته میشود، همگی میتوانند بر روی نرخ تعامل یک پیج اثرگذار باشند. اما در روشهایی که برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام استفاده میشود، معمولاً تنها از عاملهای فالوور، لایک، کامنت، شِیر (به اشتراکگذاری) و سِیو (Save) استفاده میشود. (جلوتر بیشتر توضیح میدهم)
- تعداد فالوور (Followers)
سؤالات متداول در مورد اینگیجمنت اینستاگرام
اولین عاملی که برای محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام درنظر گرفته میشود، تعداد فالوور یک پیج است. البته نمیخوام در مورد اهمیت تعداد فالوور توضیح بدهم. تنها به این نکته اشاره میکنم که این عامل نقشی اساسی را در محاسبه نرخ مشارکت پیج ایفا میکند.
- تعداد لایک (Like)
گرچه این روش تقریباً خوب است و ابزارهای آنلاین نیز از آن استفاده میکنند، اما اینکه تعداد شِیر شدن و ذخیره شدن یک پست، در نظر گرفته نمیشود، یک مشکل بزرگ به شمار میرود. چون قبلاً هم گفتم که دو عاملِ تعداد به اشتراکگذاری و ذخیره پست، اهمیت خیلی زیادی دارند و بهتر است آنها را نیز در محاسبه نرخ مشارکت لحاظ کرد.
اما تعداد ذخیره شدن یک پست، معمولاً همیشه جزئی از محاسبه نرخ تعامل محسوب میشود. چرا که پستی که ذخیره میشود، یعنی این محتوا آنقدر برای مخاطب مفید بوده که باعث شده پست را سِیو کند. پس در محاسبه نرخ مشارکت اینستاگرام، این مورد را نیز لحاظ میکنیم.
- تعداد کلیکشدن روی لینک بایو (Website Click)
اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟
از دیگر مواردی که میتواند باعث افزایش نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت اینستاگرامتان بشود، ارسال منظم پست در هفته و در ماه است. تولید محتوا کار سخت و زمانبری است، اما اگر این کار را به خوبی انجام دهید، مطمئن باشید که میتوانید نرخ تعامل پیجتان را به شدت افزایش دهید. اگر پیجهایی که اینگیجمنت ریت بالایی دارند را بررسی کرده باشید، دیدهاید که اولاً محتوای بسیار خوبی را تولید میکنند و ثانیاً در تولید محتوای خود، نظم دارند که اینها باعث میشود در طول زمان، نرخ مشارکت پیجشان افزایش یابد.
۳. تعامل با پیجهای مشابه و همکار
اما شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که درصد مناسب اینگیجمنت اینستاگرام چه عددی است؟ در این مورد، اعداد و درصدهای مختلفی گفته شده که در پایین توضیح میدهم. اما این مورد را باید بدانید که نرخ تعامل پیجتان، پس از مدتی پایین میآید. مخصوصاً زمانی که تعداد فالوورهای بیشتری را جذب میکنید. در قسمتهای ابتدایی توضیح دادم که با افزایش تعداد فالوور، نرخ تعامل پیج کاهش مییابد. این یک امر کاملاً طبیعی است و حتی برای مشهورترین افراد اینستاگرام نیز اتفاق میافتد.
تعداد شِیر شدن یا به اشتراکگذاشته شدن یک پست را برخی از افراد، جزئی از نرخ تعامل نمیدانند و در محاسبه نرخ تعامل پیج، آن را نادیده میگیرند. در بین عواملی که برای بررسی میزان مشارکت پیج وجود دارد، شاید ارزش به اشتراکگذاشته شدن یک پست، از همه بیشتر باشد، چرا که یک شخص، علاوه بر اینکه خودش آن محتوا را میپسندد، آنقدر آن را قبول دارد که برای افراد دیگر نیز ارسال میکند. این عامل، نشاندهنده این است که یک محتوا، ارزش این را داشته تا مخاطب، آن را برای دیگران نیز ارسال کند. اما در برخی از روشهای محاسبه اینگیجمنت ریت یک پست، میتوان از آن استفاده کرد.
- تعداد ذخیره شدن پست (Save)
چرا اینگیجمنت اینستاگرام اهمیت دارد؟
اما روش دیگری که به شدت باعث افزایش نرخ تعامل پیج اینستاگرامتان میشود، برگزاری مسابقه است. اگر دقت کرده باشید، پیجهای فروشگاهی، برای بالابردن و بالا نگهداشتن تعامل خود، همیشه اقدام به برگزاری مسابقه میکنند. میتوانید چند جایزه را درنظر بگیرید و مسابقه را چند بار در ماه برگزار کنید.
شاید خیلیها به اینگیجمنت ریت پیجشان زیاد اهمیت ندهند، اما بررسی همیشگی آن، به شما دید بهتری برای ادامه راه و تولید محتوای قویتر میدهد. به هر حال، من سعی کردم تعریف نرخ تعامل و همچنین روشهای محاسبه اینگیجمنت ریت را به طور کامل توضیح بدهم. همانطور که دیدید، نرخ تعامل یعنی اینکه میزان مشارکت مخاطبان نسبت به یک پیج چقدر است. البته پیشنهاد میکنم بیش از حد درگیر این موارد نشوید و تمرکز اصلیتان را بر روی تولید محتوای بهتر و همچنین افزایش تعامل با مخاطبان پیجتان بگذارید.
زمانی که خیلی دیگر از عواملی که در ادامه توضیح میدهم (مثل اشتراک یا ذخیره پست)، هنوز وارد شبکههای اجتماعی نشده بودند، در اکثر شبکههای اجتماعی امکان لایک کردن پست فراهم بود. یعنی یکی از عواملی است که از گذشته تأثیرگذار بوده است. چرا که نشاندهندهی میزان علاقهی مخاطب به پست است و به همین دلیل، در محاسبه نرخ مشارکت پیج، از آن استفاده میشود.
- تعداد کامنت (Comment)
معرفی ۳ سایت برای محاسبه نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام
مثلاً اگر به تعداد لایکها و بازدید ویدیوهای یک پیج با ۵۰۰۰ فالوور نگاه کنید، احتمالاً میبینید که تعداد لایکها نسبت به تعداد فالوورها بسیار بالاست. اما اگر همان پیج را دنبال کنید تا زمانی که پیج به تعداد فالوور بسیار بیشتری میرسد (مثلاً ۲۰۰ هزار فالوور)، خواهید دید که نرخ تعامل پیج به شدت کاهش مییابد. این یک امر طبیعی است و در مورد همه پیجهای اینستاگرام صدق میکند. اما به هر حال، باید با استفاده از تکنیکهایی که در پایان مقاله توضیح میدهم، سعی کنید اینگیجمنت ریت پیج اینستاگرامتان را افزایش دهید.
عوامل مؤثر در اینگیجمنت ریت اینستاگرام
وبسایت سوم: Influencerfee.com
جمعبندی نهایی
سعی کنید برای نوشتن کپشن پست، به اندازه کافی وقت بگذارید. برخی از پیجها هستند که تصاویر یا ویدئوهای خیلی خوبی را طراحی میکنند، اما برای کپشننویسی وقت نمیگذارند. این کار به شدت اشتباه است. نوشتن کپشن مناسب، باعث میشود که مخاطب مدتزمان بیشتری را روی پست شما بماند. اما نوشتن کپشن به تنهایی کافی نیست. شما باید دعوت به اقدام مناسبی هم داشته باشید.
روش دوم: محاسبه براساس تعداد لایک، کامنت، به اشتراکگذاری و ذخیره شدن پست
چون هدف در اینجا، تنها داشتنِ یک پیج برای سرگرمی یا تعامل با دوستان است. اما پیجی که با اهداف درآمدزایی در اینستاگرام فعالیت میکند، مسلماً به دنبال افزایش نرخ تعامل خود است. مثلاً پیجی که در زمینه ویدیوهای سرگرمی فعالیت میکند، اگر نرخ تعامل بالایی داشته باشد، میتواند تعرفه تبلیغات خود را بالاتر درنظر بگیرد. همچنین افراد بیشتری تمایل دارند در پیجهایی که اینگیجمنت ریت بالایی دارند، تبلیغ قرار دهند. البته در بخشهای بعدی، بیشتر در مورد دلایل اهمیت محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام توضیح میدهم.
اگه وقت یا حوصله مطالعهی کامل این مقاله رو ندارید، میتونید ویدیوی زیر که خلاصهای از این مقاله هست رو ببینید. |
همچنین باید بتوانید انتقاداتی که در کامنتها از شما میشود را به خوبی پاسخ دهید. نادیده گرفتن آنها، باعث میشود که افراد کمتری برای شما کامنت ارسال کنند که این کار، سبب میشود نرخ تعامل پیجتان افت زیادی داشته باشد. پس برای پاسخ به کامنت، وقت بگذارید که البته اگر تعداد آنها زیاد بود، سعی کنید حداقل به چند کامنت ابتدایی پاسخ دهید.
۲. تولید محتوا و ارسال پست به صورت مستمر
(تعداد لایکها + کامنتها + سِیوها) تقسیم بر تعداد ایمپرشن × ۱۰۰ = نرخ تعامل (ER)
ابزار SocialBlade علاوه بر بررسی و محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام، میتواند نرخ تعامل یوتیوب، فیسبوک، توئیتر و… را نیز بررسی کند. این ابزار، نسبت به وبسایت قبلی دقیقتر است و اطلاعات نسبتاً کاملتری را در اختیار شما قرار میدهد.
بررسی اطلاعات و آمار و ارقام پیج، به ما کمک میکند تا بدانیم اکثریت مخاطبان، چه محتوایی را بیشتر میپسندند و سپس میتوانیم محتواهای بهتری را تولید کنیم. این بررسی باید همیشگی باشد تا بتوان نتیجهی بهتری از آن گرفت. اما کاربرد مهمتر آن میتواند در زمینه تبلیغات باشد. اگر یک پیج تبلیغاتی داشته باشید، یعنی پیجی که در کنار محتوای خود، محتوای تبلیغی دیگران را نیز قرار میدهید و در ازای آن هزینهای را دریافت میکنید، پیج شما باید از لحاظ آماری در سطح مطلوبی قرار داشته باشد.
همانطور که گفتم، نرخ تعامل یک پیج، میتواند نشاندهندهی قدرت یا محبوبیت محتوای پیج باشد. مثلاً اگر پیجی محتوای بسیار قوی تولید میکند و تعداد لایکها، کامنتها و… نسبت به تعداد فالوور بسیار بالاست، نشان میدهد که این پیج، کارش را بسیار خوب انجام داده است. البته اینگیجمنت ریت اینستاگرام نمیتواند برای همهی پیجها اهمیت داشته باشد. مثلاً کسی که پیج شخصی میسازد، شاید برایش اهمیت چندانی نداشته باشد که تعداد لایکها و کامنتها به چه تعداد میرسد.
در بخش محاسبه نرخ تعامل، من ۴ روش را برای شما توضیح دادم. اما روشهای دیگری هم وجود دارد که زیاد از آنها استفاده نمیشود. بهتر است که از روشهای معرفی شده استفاده کنید.
در این روش، تمامی اجزای یک پست درنظر گرفته میشود. به این صورت که تعداد لایک، کامنت، سِیو و شِیر یک پست با هم جمع میشوند، سپس تقسیم بر تعداد فالوورها شده و ضرب در صد میشود. البته ابزارهای آنلاین، به دلیل اینکه به آمار دقیق پستها دسترسی ندارند، تنها لایک و کامنت (مانند روش اول) را درنظر میگیرند. اما میتوان به صورت دستی، خیلی راحت این مورد را محاسبه کرد.
پیجهایی که با آنها در یک حوزه فعالیت میکنید را به چشم دشمن خود نبینید. متأسفانه اکثر پیجها، از این فرصت به خوبی استفاده نمیکنند و با پیجهای مشابه هیچ ارتباطی ندارند. این کاملاً اشتباه است. درست است که شاید خیلی از مخاطبان و مشتریان شما، در پیجهای همکار فعال باشند، اما شما میتوانید با ایجاد تعامل با پیجهای مشابه، شانستان را برای بیشتر دیده شدن و در نتیجه افزایش نرخ تعامل پیجتان بالا ببرید.
۴. برگزاری لایو (تأثیر زیاد)
۲- نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟
در این روش، به جای اینکه تعداد فالوور پیج را درنظر بگیریم، از تعداد ایمپرشن یا نمایش پست استفاده میکنیم. این روش هم بسیار کاربردی است، چرا که میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک پست را نشان میدهد. به این صورت که تعداد لایکها و کامنتهای یک پست با هم جمع میشوند، سپس تقسیم بر تعداد ایمپرشن شده و ضرب در صد میشود.
۳- آیا روشهای دیگری هم برای محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام وجود دارد؟
اما شاید بپرسید که نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟ اینگیجمنت ریت اینستاگرام چطور محاسبه میشود؟ چطور میتوان اینگیجمنت اینستاگرام را افزایش داد؟ اصلاً چرا باید نرخ تعامل پیج اینستاگراممان را محاسبه کنیم؟ برای پاسخ به این سؤالات، کافیست ادامه این مقاله را با دقت بخوانید. من در این آموزش از مجله ترفند اینستا، به طور کامل به بحث بررسی اینگیجمنت ریت اینستاگرام میپردازم و همچنین در پایان، روشهایی را برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام توضیح میدهم.
۶ روش افزایش نرخ تعامل اینستاگرام
گرچه در محاسبه نرخ مشارکت یک پیج، تعداد کامنت در کنار تعداد لایک و… قرار میگیرد، اما باید بدانید که ارزش کامنت بسیار بیشتر از لایک است و هر چقدر که بتوانید کامنتهای بیشتری را برای پستهایتان بگیرید، نرخ تعامل پست نیز افزایش مییابد.
- تعداد به اشتراکگذاری (Share)
این مورد جزء معیارهایی است که خیلیها آن را قبول ندارند. در واقع مشکل است که بتوان این مورد را هم بررسی کرد. اما اگر بخواهیم خیلی دقیق و به صورت دستی یک پیج را بررسی کنیم (نه با ابزارهای آنلاین)، میتوانیم این مورد را هم درنظر بگیریم. اما در اغلب موارد، این مورد نادیده گرفته میشود.
- بازدید از پروفایل (Profile Visit)
به میزان تعامل و مشارکت مخاطبان، با محتواهایی که یک پیج تولید میکند، نرخ مشارکت یا نرخ تعامل گفته میشود. اینگیجمنت ریت به معیاری تبدیل شده که از طریق آن، میتوان اثربخشی محتواهای منتشر شده در اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی را مشخص کرد. در واقع این معیار، درصدی بین ۰ تا ۱۰۰ را برای هر پیج مشخص میکند. این مورد برای پیجها اهمیت زیادی دارد، چرا که با محاسبه اینگیجمنت ریت، میتوان به قدرت یک صفحه در اینستاگرام پی برد.
پیشنهاد ویژه من برای شما: رازهای ورود به اکسپلور اینستاگرام + ویدیو
تنها تفاوت این روش با روش قبلی، در این است که تعداد Save شدن پست هم درنظر گرفته میشود. کافیست که تعداد لایکها، کامنتها و ذخیره شدن یک پست را با هم جمع کنید، سپس تقسیم بر تعداد ایمپرشن کرده و ضرب در صد کنید. به این صورت:
نرخ تعامل عددی است بین ۰ تا ۱۰۰ که به صورت درصد است که نشاندهنده میزان مشارکت مخاطبان با یک پیج میباشد. به طور معمول، هر چقدر که نرخ تعامل یک پیج بالاتر باشد، نشاندهندهی موفقیت بیشتر آن پیج است.
لطفاً به صورت ۵ ستاره به این پست رأی دهید (سمت چپ بیشترین امتیاز)