3 استراتژی برای ویروسی شدن کمپین بعدی شما
نظرات بیان شده توسط مشارکت کنندگان کارآفرین مربوط به خود آنهاست.
“ویروسی” قبلا کلمه بدی بود. شکل صفت “ویروس”، داشتن “بار ویروسی” بالا چیزی است که مطمئنا نمی خواهید، و “مننژیت ویروسی” چیزی است که می خواهید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید.
در حال حاضر، البته، “ویروسی” فقط یک کلمه رایج معمولی نیست – این چیزی است که بازاریابان، تبلیغکنندگان و تأثیرگذاران اجتماعی در سراسر جهان به همان شدتی که تام کروز سوار بر موتور سیکلت یا وین دیزل در آن تعقیب میکنند. سریع و خشن. نه به اندازه اسب شاخدار گریزان، اما هدفی چالش برانگیز برای ضربه زدن، ارائه یک پست ویروسی یا یک کمپین روابط عمومی ویروسی به هدف نهایی در فضای روابط عمومی (محل اقامت من) تبدیل شده است.
و من باید اعتراف کنم، گاهی اوقات این فقط یک موقعیت ضربه یا از دست دادن است. میتوانید با با استعدادترین افراد حرفهای در این کسبوکار مشورت کنید، میتوانید روزهای متوالی طوفان فکری کنید، و میتوانید ایده درخشان خود را در گردهمایی بعدیتان با یک دور تشویق صمیمانه روی همه دوستانتان آزمایش کنید. با این حال، هیچ الگوریتم اثباتشدهای وجود ندارد که تضمین کند کمپین شما مانند چالش معروف سطل یخ یا پیامهای «زیبایی واقعی» Dove به سرعت بالا میرود. با این حال، استراتژی هایی وجود دارد که می توانید در پرواز به سمت بالا اتخاذ کنید.
من نمی توانم تضمین کنم که شما “ویروسی شوید” – هیچ کس نمی تواند. (خب، مگر اینکه کسی را بشناسید که کسی را بشناسد که تیلور سوئیفت را بشناسد.) اما من می توانم قول بدهم که اگر این سه مرحله را دنبال کنید، شانس شما برای جلب علاقه گسترده در تلاش های روابط عمومی به طور قابل توجهی بهبود می یابد.
مرحله اول: تحقیق و اختراع مجدد
می دانم، می دانم: باید انجام دهی کار? خب بله متاسفانه اگر به دنبال وضعیت ویروسی هستید، اولین گام این است که به چیزی که قبلاً در حوزه شما ویروسی شده است، غواصی عمیق انجام دهید و سپس – حدس بزنید چه چیزی؟ – این کار را نکن. ایده ها را دزدی نکنید. کپی نکنید. به نام تجاری خود تبدیل نشوید.
در عوض، جنبهها یا ویژگیهای کمپین را تحلیل کنید و سپس از زاویهای مشابه اما متفاوت به آن زوایای نزدیک شوید. سوالاتی که باید پرسید:
- آیا کمپین از طنز استفاده کرده است؟
- آیا از احساسات برای کشیدن قلب یا برعکس برای برانگیختن خشم یا الهام بخشیدن به عمل استفاده کرد؟
- آیا از ارزش شوک یا ظرافت استفاده کرده است؟
- آیا افراد یا چیزهایی را نشان می داد؟
- بیشتر بصری، شنیداری یا نوشتاری بود؟
- هدف سرگرمی بود یا اطلاع رسانی؟
وقتی یک تلاش بسیار موفق روابط عمومی را به اجزای آن تقسیم میکنید، احتمالاً میتوانید مشخص کنید که چه چیزی برای مخاطب مورد نظر مؤثرتر بوده است و سعی کنید اثر را بدون تقلید از محتوا بازتولید کنید.
آخرین نکته دو قسمتی در اینجا. از آنجا که این درست است که بسیاری از ایدههای «بهترین چیز از زمان نان تکهشده» قبلاً انجام شدهاند، تحقیقات خود را به کمپینهایی با موضوعی مشابه با موضوع خودتان محدود نکنید. در عوض، (الف) به عمودیها (صنعتی مشابه صنعت شما، اما موضوعات متفاوت) دقت کنید و (ب) به کمپینهایی که میخواهید از آنها تقلید کنید، فراتر از صنعت خود نگاه کنید. فقط به این دلیل که محصول شما اصلاً ربطی به آبجو Budweiser ندارد، به این معنی نیست که شما نمی توانید همان احساسی را که اسب های Clysedale آنها در زمان تعطیلات دارند را القا کنید.
مرتبط: 5 دلیل کارآفرینی برای استقبال از بشردوستی
مرحله 2: ایجاد و تسخیر
قرار دادن یک چرخش بدیع بر روی یک تکنیک از قبل استفاده شده که میخواهید از آن استفاده کنید خوب است – به عبارت دیگر، الهام به جای تقلید. اما می دانید چه چیزی حتی بهتر است؟ رسیدن به یک ایده اصلی خاص برای برند شما. در حوزه روابط عمومی، خلاقیت کلیدی است که قفل هر دری را باز می کند. به نظر بیمعنی به نظر میرسد، اما آن را کمتر از واقعیت نمیکند.
نمیتوانم به شما بگویم که چند ساعت با تیمم به طوفان فکری نشستهام تا بتوانم چیزی جدید و هیجانانگیز برای یکی از مشتریان افسانهام به دنیا بیاورم. در انجام این کار، در اینجا چیزی است که من یاد گرفتم:
- خلاقیت در روابط عمومی جایی است که علم با هنر روبرو می شود. پس از تمام آن تحقیقات، هنگامی که برخی از حقایق و مشاهدات را در مورد اینکه چه چیزی در کمپین های ویروسی کار می کند و چه چیزی در کمپین های غیرمجاز کار نمی کند جمع آوری کردید، وقت آن است که این مهارت را با آمار ادغام کنید.
- برای انجام این کار، بد نیست با هوش مصنوعی شروع کنید. منظورم این است که در حال حاضر یک ثابت ثابت در چشم انداز است، پس چرا از مناظر آن استفاده نکنیم؟ اما – و این یک “اما” مهم است – شما فقط می توانید از آن به عنوان سکوی پرتاب برای جرقه زدن ایده های شاخه استفاده کنید. اگر سعی کنید یک کمپین ویروسی با ChatGPT در فرمان ایجاد کنید، به سرعت پنچر خواهید شد زیرا راننده یک ربات است.
- و مغز انسان هنوز هم می تواند از ربات پیشی بگیرد. من مطمئن نیستم که این مدت چقدر ادامه خواهد داشت، اما در حال حاضر، تکیه بر ذهن خلاق در اردوگاه خود بهترین گزینه برای ابداع محتوای تأثیرگذار و تأثیرگذار است. برای مثال، میتوانید از هوش مصنوعی برای تهیه فهرستی از کلمات کلیدی یا هشتگهایی که در صنعت شما پرطرفدار هستند، استفاده کنید. در آنجا توقف کنید. یک یا دو کلمه را برای تشکیل ستون کمپین خود انتخاب کنید، اما سپس بقیه را خودتان بسازید.
- انتخاب پلت فرم مناسب برای نمایش خلاقیت ضروری است. یک بار دیگر، تحقیقات نشان می دهد که آیا Insta، TikTok، TV، Google Ads یا هر تعداد دیگر از رسانه ها استراتژیک ترین انتخاب ها برای بازاریابی چیزی هستند که برای بازار خاص خود ساخته اید یا خیر.
مطالب مرتبط: من یک متخصص سئو هستم – در اینجا 6 نکته محتوایی برای متمایز شدن در هر بازار اشباع شده وجود دارد
مرحله سوم: با محتوای تفکر برانگیز استثنایی باشید
چه چیزی به تلاشهای خلاقانه شما «قلاب» را میدهد که میخواهید در میان تعداد زیادی بیننده یا دنبالکننده جذب کنید؟ خوب، این می تواند چیزهای زیادی باشد: اصالت (این یک مورد بزرگ است که در حال حاضر واقعاً طنین انداز شده است)، یک کشش همدلانه (کشش مردم با پیامی که واقعاً به خانه شما می رسد)، یا جذب یک تأثیرگذار محبوب برای تبلیغ برند شما ( خود توضیحی).
من شخصاً از طرفداران بزرگ استراتژی بصری هوشمندانه – استفاده از قدرت تصاویر جذاب – و قدرت بازی هوشمندانه کلمات هستم. شعارهای تبلیغاتی واقعاً جذاب میتوانند بهطور شگفتآوری مختصر باشند («شیر گرفتی؟» و «فقط انجامش بده» هر دو واقعاً دگرگونکننده بودند)، اما این نکته را ثابت میکنند که زبان قدرت است و همیشه خواهد بود. تصحیح کننده من در ابتدا به شعار “100% unfooled around with” از Simply Orange سر زد… اما او هرگز و هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.
بنابراین، بله، یک قلاب ویروسی را می توان مفهوم سازی کرد. اما در اغلب موارد، ضربه زدن به یکی کاملا تصادفی است. مانند، کاملا و کاملا تصادفی. بازار بسیار وسیع است و مردم آنقدر متنوع هستند که نمیتوانند دقیقاً پیشبینی کنند که در یک روز خاص به روشی خاص به چه چیزی پاسخ خواهند داد.
با توجه به این موضوع، هدف شما باید چه باشد؟ شما می خواهید کسی بایستد و فکر کند. شما می خواهید با محتوای قابل توجه علاقه عمومی ایجاد کنید. حداقل، شما میخواهید تا زمانی که میتوانید با سرمایهگذاری روی یک روند یا بهرهگیری از چیزی که در محیط فرهنگی ما ریشهدار است، کانون توجه را به خود جلب کنید.
این یک مثال است: مدتی قبل، من نماینده سازنده/طراحی بودم که در حال بازسازی کلبه ای بود که در یک فیلم کلاسیک فرقه تعطیلات ظاهر شد. ما تصمیم گرفتیم با این ایده که از آن کلبه به عنوان پایه کمپین خود استفاده کنیم، اجرا کنیم، و این به اعصاب خورد. چه بگویم؟ من با داشتن یک عنصر شناخته شده در جعبه ابزار این مشتری خوش شانس بودم، و پسر، آیا دیدن کار ما برای او منفجر می شود و دورتر و دورتر به بیرون می چرخد و در طول راه ارتباطات جدیدی ایجاد می کند.
“ویروسی شدن” یک بازی بدون قوانین سخت و سریع، فقط دستورالعمل است. تاکتیک های بالا ممکن است جذاب نباشند. آنها اسرار صنعت نیستند، آنها ضد خطا نیستند، و مطمئناً بی دردسر نیستند. اما در بیش از 15 سال اداره شرکت روابط عمومی خودم، آموخته ام که آنها راهی مطمئن برای دست کم رسیدن به موفقیت مطمئن هستند. و اگر با یک بت از 150 فالوور به 1500 برسید؟ این موفقیت بسیار ویروسی در کتاب من است!
https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/3-strategies-to-make-your-next-campaign-go-viral/483637