هزینه واقعی حق رای دادن
نظرات بیان شده توسط مشارکت کنندگان کارآفرین مربوط به خود آنهاست.
گزیده زیر از مارک سیبرتکتاب کتاب راهنمای فرنچایز: هر آنچه که باید در مورد خرید حق امتیاز بدانید. هم اکنون از آن بخرید آمازون | بارنز و نوبل | کتاب اپل | IndieBound
در حالی که هر مورد در سند افشای حق رای (FDD) مهم است، برخی ممکن است برای شما مهمتر از دیگران باشند. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید پول است: آنچه باید در فرنچایز قرار دهید و در ازای آن چه چیزی دریافت می کنید.
اگر یک محاسبه ساده برای تعیین فایده هزینه شما وجود داشته باشد فوق العاده خواهد بود، اما اینطور نیست. متأسفانه، از آنجایی که FDD سند پیچیده ای است، بسیاری از فرنچایزهای آینده نگر سعی می کنند آن را ساده کنند، و این در هیچ کجا به اندازه موارد مربوط به هزینه ها و خدمات (موارد 5، 6 و 8) آشکار نیست.
اغلب، فرنچایزهای آینده نگر بر روی حق امتیاز یا حق امتیاز تمرکز می کنند و آن را با رقبا مقایسه می کنند. در یک نگاه، کمترین هزینه جذاب ترین به نظر می رسد. متأسفانه، این معادل رفتن به یک خودروی دست دوم و خرید ارزان ترین خودرویی است که می توانید پیدا کنید.
مرتبط: نکات هوشمندانه برای پیمایش موفقیت آمیز در مصاحبه اولیه امتیازدهنده و فرانچایز
روی حق امتیاز تمرکز کنید
این یک اشتباه بزرگ است که تصمیم سرمایه گذاری خود را تنها بر اساس هزینه فرنچایز اولیه بگیرید. در حالی که شما می خواهید یک حق امتیاز منطقی و رقابتی داشته باشید، این تنها یک جزء از کل سرمایه گذاری شما است و در اکثر فرنچایزها، بخش نسبتا کوچکی از آن سرمایه گذاری را نشان می دهد.
برای اکثر فرنچایزرها، کارمزد اولیه مرکز سود قابل توجهی نیست. آنها هزینههای مرتبط با بازاریابی حق رای، فروش حق رای، مستندات قانونی، آموزش فرنچایزهای خود، و ارائه پشتیبانی اولیه از آنها تا زمان راهاندازی و فعالیت دارند – که از نظر تئوری با هزینه حق رای پوشش داده میشود. بنابراین، در حالی که هزینههای دهها هزار دلاری فقط برای پیوستن به سیستم ممکن است بیش از حد به نظر برسد، این جایی نیست که فرنچایزر پول خود را به دست میآورد.
حق امتیاز باید در فرآیند تصمیم گیری شما بسیار مهم باشد. فرض کنید حق امتیازی را انتخاب می کنید که یک درصد بیشتر از کارمزد یک پیشنهاد حق رای قابل مقایسه است. در فروش 500000 دلاری، که نشان دهنده 100000 دلار اضافی در طول یک قرارداد 20 ساله است.
اما خرید بر اساس حق امتیاز به تنهایی راه حل نیست. اگر بخواهید به همان خودرویی بروید و کسی یک شوی ده ساله را به قیمت 50000 دلار به شما پیشنهاد دهد، فکر میکنید آنها دیوانه هستند. اما اگر آنها به شما یک فراری کاملاً جدید با همان قیمت پیشنهاد میکردند، به آن میپرید. پس سوال واقعی قیمت نیست، بلکه ارزش.
مرتبط: هرگز بدون تحقیق در مورد این 5 منبع، حق امتیاز نخرید
هزینه ها را درک کنید
با این حال، در این مرحله از تحلیل خود، سعی نکنید ارزش را ارزیابی کنید. فقط درک خوبی از هزینه هایی که احتمالا متحمل خواهید شد داشته باشید. علاوه بر هزینه اولیه (موجود در مورد 5)، مورد 6 FDD جدولی را در اختیار شما قرار می دهد که تمام هزینه هایی را که فرنچایز دهنده از شما دریافت می کند، مستند می کند. بنابراین، اگر امتیاز دهنده 5 درصد حق امتیاز و 1 درصد هزینه فناوری داشته باشد، در مجموع 6 درصد پرداخت می کنید. این بخش را از نزدیک مرور کنید تا دقیقاً مشخص کنید که تعهدات شما چه خواهد بود.
همچنین، مطمئن شوید که متوجه شده اید که این هزینه ها در واقع چگونه محاسبه می شوند. به عنوان مثال، در حالی که اکثر فرنچایزها هزینه های حق را بر اساس فروش ناخالص دریافت می کنند، برخی از آنها حق امتیاز را بر اساس سود ناخالص دریافت می کنند (درآمد منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده). برخی از ارائه دهندگان امتیاز ممکن است تعاریف متفاوتی از “فروش ناخالص” داشته باشند – به عنوان مثال، بدون احتساب مالیات یا درآمدهای کارت هدیه.
مجموعهای از هزینههایی که ممکن است بخواهید بهعنوان بخشی از این تجزیه و تحلیل به طور متفاوت مشاهده کنید، هزینههای تبلیغات، هزینههای ارجاع یا هزینههای حسابهای ملی است. برخلاف بسیاری از کارمزدهای دیگر، این کارمزدها در جهت افزایش درآمد به کسب و کار شما است. به این ترتیب، شما باید آنها را غیر افزایشی در نظر بگیرید (به احتمال زیاد، فرنچایز آنها را طراحی کرده است). آنها مستقیماً به نفع شما هستند و بر اساس ارزیابی فرنچایزر از آنچه که از نظر تاریخی برای هدایت تجارت به خانه شما ضروری بوده است، است.
این همچنین فرصت خوبی است تا نگاهی به آیتم 8 FDD بیندازید، که در آن فرنچایز دهنده باید هرگونه محدودیتی را در مورد منابع محصولات یا خدماتی که بر شما تحمیل می شود افشا کند. هر فرنچایزری که به دنبال کنترل کیفیت است، منابع هر محصول یا خدماتی را که بر یکپارچگی برند تأثیر میگذارد دیکته میکند – و این در نهایت بر هزینهها، هزینهها و قیمت نهایی شما تأثیر میگذارد. صادقانه بگویم، به طور کلی به نفع کل شبکه است که اطمینان حاصل شود که فرنچایزر این استانداردهای برند را اجرا می کند.
مرتبط: کدام حق امتیاز برای شما مناسب است؟ این مراحل را دنبال کنید
افشای مورد 8
گاهی اوقات، فرنچایز دهنده ممکن است یکی از چندین تامین کننده یا حتی تنها تامین کننده تعیین شده محصولات و خدمات خاص باشد. بسیاری از فرنچایزها تصمیم می گیرند محصولات و/یا خدمات را به فرنچایزهای خود بفروشند. این همچنین در مورد 8، همراه با درآمد (نه سود) که امتیاز دهنده یا شرکت های وابسته به آن از این خریدها به دست آورده اند، افشا می شود. مورد 8 همچنین جایی است که فرنچایز هر گونه تخفیف یا سایر مشوق هایی را که از تامین کنندگان تعیین شده دریافت می کند را افشا می کند.
وقتی فرنچایز دهنده به شما می فروشد، باید این فرصت را داشته باشد که از این فروش ها سود معقولی کسب کند. در بسیاری از سیستمها، سودی که یک فرنچایز از فروش محصول به دست میآورد ممکن است به او اجازه دهد تا هزینههایی را که در زمینههای دیگر، مانند حق امتیاز دریافت میکند، کاهش دهد. به همین ترتیب، چندین فرنچایز را دیدهایم که تخفیفهای تولیدکننده را بین صاحبان امتیاز خود توزیع میکنند یا برخی یا همه آن تخفیفها را به نفع همه فرنچایزها به صندوق تبلیغات خود اختصاص میدهند.
اگر فرنچایز بهعنوان کانال توزیعکننده برای فرنچایز دهنده عمل میکند، آن را در اینجا یادداشت کنید. بعداً در فرآیند تلاش خود، میتوانید از هر فرنچایزی که با آنها مصاحبه میکنید بپرسید که آیا قیمتگذاری فرنچایزر معقول است یا خیر.
https://www.entrepreneur.com/franchises/how-to-vet-franchisors-and-predict-your-roi-on-a-franchise/323374