برنامه بازاریابی فعلی شما ممکن است در خارج از کشور کارایی نداشته باشد – استراتژیهای Spotify و Snickers را برای موفقیت در هر کجا کپی کنید
نظرات بیان شده توسط مشارکت کنندگان کارآفرین مربوط به خود آنهاست.
گسترش به بازارهای بین المللی جدید چالشی هیجان انگیز و در عین حال مهیب را به همراه دارد. با بیش از دو دهه فعالیت در صنعت روابط عمومی، پیچیدگیهای مناظر فرهنگی متنوع را بررسی کردهام و از نزدیک دیدهام که چگونه یک استراتژی روابط عمومی که در بریتانیا رشد میکند ممکن است برای مثال در ایالات متحده، آسیا یا برزیل طنینانداز نباشد. کلید یک کمپین روابط عمومی بین المللی موفق در درک و انطباق با ویژگی های منحصر به فرد هر بازار است.
بنابراین، چگونه از بهینه سازی استراتژی های روابط عمومی خود برای بازارهای خارجی اطمینان حاصل می کنید؟ این مقاله چگونگی ارتقای بازی روابط عمومی خود را برای برآورده کردن خواسته های مخاطبان بین المللی بررسی می کند. با تکیه بر نمونههای الهامبخش از برندهای پیشرو و گسترش موفقیتآمیز خود در بازارهای مختلف، بینشهایی ارائه میکنیم تا به شما کمک کنیم کسبوکارتان را بهطور مؤثر مقیاس کنید.
مرتبط: 10 بینش تخصصی برای بودجه روابط عمومی بهینه (و موثرترین) در سال 2024
شناخت بازار جدید
قبل از ورود به یک بازار جدید، تحقیق جامع بسیار مهم است. این شامل بررسی فرهنگ منطقه، رفتار مصرف کننده، روندهای فعلی بازار و چشم انداز رقابتی است. به عنوان مثال، انجام نظرسنجی های هدفمند می تواند احساسات مشتری نسبت به رقبای شما را روشن کند و مسائل کلیدی را که مخاطبان هدف شما با آن مواجه هستند، شناسایی کند. این بینش به شما این امکان را می دهد که کمپین های روابط عمومی خود را برای رفع این نیازهای خاص تنظیم کنید.
درک فرهنگ محلی نیز به همان اندازه مهم است. یک مثال بارز، سازگاری اوبر با بازار هند با ارائه پرداختهای نقدی و گزینههای ریکشا خودکار است. این رویکرد بومیشده توجه رسانهها را به خود جلب کرد و با مخاطبان هندی طنینانداز شد و اهمیت انطباق فرهنگی در استراتژیهای روابط عمومی را برجسته کرد.
محتوا و پیام های محلی
یک رویکرد یکسان برای روابط عمومی و ارتباطات به ندرت هنگام ورود به بازارهای جدید مؤثر است. موفقیت تلاشهای روابط عمومی شما به توانایی شما در تطبیق محتوا و پیامها با زمینه محلی بستگی دارد. در اینجا نحوه اطمینان از اینکه کمپین های روابط عمومی شما با مخاطبان جدید طنین انداز می شود، آمده است:
- محتوای خود را سفارشی کنید: برای سفارشی کردن پیام های خود از بینش های تحقیقات بازار خود استفاده کنید. این شامل تطبیق لحن، سبک و محتوای برند شما برای هماهنگی با ترجیحات فرهنگی و زبانی مخاطبان محلی است. به عنوان مثال، در آلمان، جایی که صراحت ارزش دارد، یک رویکرد ساده ممکن است مؤثرتر باشد. در حالی که، در ژاپن، لحن ظریف تر و محترمانه تر ممکن است ترجیح داده شود.
- کارشناسان روابط عمومی محلی را درگیر کنید: همکاری با شرکت های روابط عمومی محلی می تواند مفید باشد. آنها درک عمیقی از تفاوت های ظریف فرهنگی دارند و می توانند به ایجاد پیام هایی کمک کنند که هم از نظر فرهنگی حساس و هم جذاب باشد. آنها همچنین بینش هایی را در مورد چشم اندازهای رسانه های محلی و رفتار مصرف کننده ارائه می دهند که می تواند استراتژی روابط عمومی شما را راهنمایی کند.
- اهمیت فرهنگی را در بر بگیرد: تعطیلات محلی، نقاط عطف و رویدادهای فرهنگی را به رسمیت بشناسید و به آنها احترام بگذارید. تطبیق کمپینهای روابط عمومی برای منعکس کردن این لحظات مهم، میتواند تعامل مخاطب را افزایش دهد. به عنوان مثال، گنجاندن داستان ها و توصیفات محلی در کمپین های خود، تعهد برند شما به درک و ارزش گذاری سنت های محلی را نشان می دهد.
- نسبت به هنجارهای محلی حساس باشید: اطمینان حاصل کنید که کمپین های شما به طور ناخواسته باعث توهین یا بیگانه شدن مخاطبان محلی نمی شود. با حساسیت های فرهنگی آشنا شوید و از به کار بردن کلیشه ها یا تصاویری که ممکن است نامناسب تلقی شوند خودداری کنید.
یک مثال خوب از محتوای بومی سازی شده در سراسر مناطق، کمپین Snickers “شما نیستید وقتی که گرسنه هستید” است که بیش از شش سال در 58 بازار اجرا شد. در حالی که پیام در سطح جهانی یکسان بود، ارائه آن برای بازارهای مختلف بهینه سازی شد. به عنوان مثال، در سال 2010، مخاطبان آمریکایی با تبلیغ معروف Betty White Superbowl مواجه شدند، در حالی که در بریتانیا، این کمپین با استفاده از توییتر (اکنون X) راه اندازی شد. روزنامه های ملی این داستان را دریافت کردند و کمپین تنها 25 توییت به بیش از 26 میلیون نفر رسید.
مرتبط: فراتر از مرزها: پنج نکته برای گسترش تجارت شما
ایجاد روابط با رسانه های محلی
ایجاد روابط مثبت با خبرنگاران محلی و متخصصان رسانه برای به دست آوردن پوشش مطلوب بسیار مهم است. اگر با رسانه های محلی در یک منطقه جدید آشنا نیستید، یک جستجوی آنلاین سریع می تواند به شناسایی روزنامه های کلیدی، ایستگاه های تلویزیونی، کانال های رادیویی و سایت های خبری کمک کند.
راه اندازی Spotify در هند در سال 2019 به عنوان یک نمونه عالی عمل می کند. با درگیر کردن رسانههای محلی با کمپینهای مرتبط و مشارکت در روندهای رسانههای اجتماعی، Spotify پوشش رسانهای قابلتوجهی به دست آورد و حضور قدرتمندی داشت و تا دسامبر ۲۰۲۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون شنونده از بیش از ۵۵ میلیون کاربر فعال هندی رسید.
تعاملات چهره به چهره، مانند کنفرانس ها و معرفی محصول، می تواند به طور قابل توجهی روابط رسانه ای را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که 61 درصد از مردم چنین تعامل مستقیمی را موثرترین کانال بازاریابی می دانند.
تیم من با شرکت در کنفرانسهای بزرگی مانند Latitude59 در استونی و Money20/20 در آمستردام و تایلند تجربه کردهاند که چقدر این تعاملات میتوانند ارزشمند باشند. این رویدادها فرصت های ارزشمندی را برای دیدار با نمایندگان رسانه ها از طریق رویدادهای جانبی، مشارکت با برگزارکنندگان و جلسات از پیش رزرو شده فراهم می کند. با ایجاد روابط در این تنظیمات، ما توانستهایم در مقالهها با یکدیگر همکاری کنیم و دعوتنامههایی را برای رویدادهای رسانهای خود ارسال کنیم و حضور خود را در این بازارها تقویت کنیم.
مرتبط: چرا رسانه های محلی راز دریافت روابط عمومی رایگان هستند؟
استفاده از محتوای حمایت شده
حمایت از محتوا یکی دیگر از استراتژی های موثر برای نفوذ به بازارهای جدید است. با حمایت مالی از تیم های ورزشی، رویدادها، برنامه های تلویزیونی یا محتوای آنلاین، می توانید دید برند را افزایش دهید و روایت ارائه شده به مخاطبان خود را کنترل کنید. محتوای حمایت شده به شما امکان می دهد تا کنترل خلاقانه خود را حفظ کنید و در عین حال از دید سریع در رسانه های کلیدی اطمینان حاصل کنید.
به عنوان مثال، تجربه خود ما با یک مقاله حمایت شده در IBTimes به طور قابل توجهی دید ما را با گسترش به بازار آسیا افزایش داد. این مقاله حرکت استراتژیک ما را برای ادغام یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت در هنگ کنگ برجسته کرد و به طور مؤثر مخاطبان خاصی را که علاقه مند به گسترش بازار و عملیات مالی هستند هدف قرار داد. این نشان میدهد که چگونه یک قطعه بهموقع میتواند کارآمدتر از انتظار برای ایجاد یک رابطه رسانهای جدید باشد، بهویژه زمانی که دید فوری بسیار مهم است.
با ترکیب روابط عمومی پولی و ارگانیک، می توانید تأثیر برند خود را در بازارهای جدید به حداکثر برسانید و پیام آن را به طور مؤثرتری ارائه دهید.
مرتبط: آیا روابط عمومی واقعاً به افزایش فروش کمک می کند؟ بله – فقط این کار را درست انجام دهید و صبور باشید
استفاده از تأثیرگذاران و حامیان محلی
اینفلوئنسرها نقش مهمی در تقویت دسترسی برند شما در بازارهای جدید دارند. اعتماد تثبیت شده آنها به دنبال کنندگانشان می تواند اعتبار محصول شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای استفاده از این امر، تأثیرگذارانی را شناسایی کنید که با ارزش های برند شما همسو هستند و به آنها دسترسی انحصاری به محصولات شما ارائه دهید. این استراتژی به ایجاد اعتماد و جذب موثر مشتریان جدید کمک می کند.
در حالی که افراد مشهور جهانی می توانند دیده شدن برند را افزایش دهند، مشارکت با تأثیرگذاران محلی و طرفدارانی که واقعاً با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می کنند می تواند تأثیرگذارتر باشد. به عنوان مثال، کمپین نایک “هیچ چیز بهتر از یک لندنی نیست” با موفقیت از ورزشکاران محلی برای برقراری ارتباط با جوانان لندنی استفاده کرد که منجر به افزایش قابل توجه جستجو برای محصولات نایک شد.
مثال عالی دیگر شرکت فینتک وایز است که در اصل در استونی تأسیس شد و متخصص در انتقال پول بینالمللی است. ویز برای تبلیغ کارت بینالمللی ویزا در برزیل، اخیراً یک کمپین ملی با حضور تأثیرگذاران محلی و سفیران برند راهاندازی کرده است. پوشش مثبت رسانهای و سطوح تعامل بالا نشان میدهد که این رویکرد بومیسازی شده در حال حاضر موفق بوده است.
مرتبط: چگونه استارتآپها میتوانند از اینفلوئنسرها استفاده کنند؟
توسعه شبکه محلی
همانطور که استفاده از اینفلوئنسرها و حامیان محلی برای ایجاد برند شما کلیدی است، توسعه یک شبکه محلی قوی نیز به همان اندازه مهم است. یک شبکه قوی میتواند درها را به روی مشارکتهای آینده باز کند، بینشهای ارزشمندی را ارائه دهد و منابعی را ارائه دهد که برای حرکت در چشماندازهای فرهنگی و نظارتی یک بازار جدید حیاتی هستند.
وقتی به استونی گسترش یافتیم، قدرت یک شبکه محلی را به طور مستقیم تجربه کردیم. از طریق برنامه اقامت الکترونیکی استونی، ما توانستیم به سرعت و کارآمد شرکت خود را راه اندازی کنیم و از یک مرکز دیجیتال در سطح جهانی فعالیت کنیم. اما مزایا به همین جا ختم نشد. این برنامه ما را با ذینفعان کلیدی آشنا کرد، با رسانه های محلی ارتباط برقرار کرد و حتی بستری را برای ما فراهم کرد تا اخبار خود را به اشتراک بگذاریم. این شبکه ورود ما را به بازار تسهیل کرد و پایه و اساس رشد پایدار را پی ریزی کرد.
با ایجاد روابط فعال با رهبران مشاغل محلی و سازمان های دولتی، برند شما می تواند حمایت و اعتبار مورد نیاز برای رونق در بازارهای جدید را به دست آورد. تعامل با اتاقهای بازرگانی محلی، گروههای صنعتی و سایر سازمانهای اجتماعی نیز میتواند به شما کمک کند از روندها و فرصتهای بازار آگاه باشید و استراتژی روابط عمومی شما را حتی موثرتر کند.
نظارت و سنجش موفقیت
آخرین اما نه کم اهمیت، نظارت و ارزیابی مداوم برای سنجش اثربخشی استراتژی های روابط عمومی شما ضروری است. KPIها را برای پیگیری پیشرفت در برابر اهداف خود و اندازه گیری ROI ایجاد کنید. از ابزارهایی مانند Google Analytics، نظارت بر رسانه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل احساسات برای ردیابی تعامل، آگاهی از برند و پوشش رسانه ای استفاده کنید.
همانطور که بحث شد، ورود موفقیتآمیز به بازارهای جدید نیازمند یک رویکرد روابط عمومی کاملاً تحقیقاتی و استراتژیک است که با نیازهای مصرفکننده محلی و تفاوتهای فرهنگی سازگار است. با استفاده از بینش های به اشتراک گذاشته شده در این مقاله، به خوبی مجهز خواهید شد تا به طور موثر در مناظر بین المللی پیمایش کنید، آگاهی از برند، اعتماد و اعتبار را در مناطق جدید ایجاد کنید و رشد پایدار برند خود را هدایت کنید.
https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/your-current-marketing-plan-may-not-work-overseas-copy/478280