بتن چیست؟ مزایا و معایب بتن هر آنچه که در مورد بتن باید بدانید

مصریان با استفاده از آهک و گچ به عنوان اتصال دهنده، ماده ای را که از لحاظ بتنی شبیه به بتن های مدرن است، ایجاد کردند. آهک (اکسید کلسیم)، مشتق شده از ستون های آهکی، گچ، همچنان عامل اصلی سیمان تا اوایل دهه ۱۸۰۰ بود. در شروع قرن 20 ام میلادی، جمعیت جهان در حدود 5/1 میلیارد نفر بود و این رقم در انتهای قرن 20 ام به 6 میلیارد نفر رسیده است.

۲-۲- آب

بتن چیست؟ مزایا و معایب بتن هر آنچه که در مورد بتن باید بدانید

این نوع بتن از مقاومت بالای 40 مگا پاسکال برخوردار است و در تولید آن آب به نسبت سیمان کمتر استفاده می شود و کیفیت سنگدانه های مصرفی بالا می باشد. علاوه بر آن در تهیه بتن با مقاومت بالا از مواد افزودنی نیز استفاده می شود. اکثر کاهنده های آب با دامنه کم ، ۵٪ -۱۰٪ آب مورد نیاز در مخلوط را کاهش می دهند. کاهنده های آب با دامنه بالا، آب مخلوط مورد نیاز را بین ۱۲ تا ۳۰ درصد کاهش می دهند اما بسیار گران هستند و بندرت در کارهای مسکونی استفاده می شود.

برای سخت شدن این نوع بتن‌‌ها فقط چند ساعت زمان نیاز است و در مدت زمان کوتاهی مقاومت خود را به دست می‌آورد. در راهسازی، ترمیم جاده‌ها و پروژه‌هایی که نیاز به ساخت سریع سازه باشد از این نوع بتن استفاده می‌شود. هر چه نسبت آب به سیمان بیشتر باشد، دستیابی به بتنی توپر دشوارتر خواهد بود. همچنین زمان لازم جهت مراقبت و عمل آوردن بتن افزایش می‌یابد. زمانی که بتن‌‌ در مقابل شرایط یخ زدن قرار می‌گیرد یا برای آب شدن یخ‌های مجاور آن از نمک‌های یخ‌زا استفاده می‌شود، برای افزایش دوام بتن‌ باید از مواد حباب‌ساز استفاده کرد.

ماده اصلی در ساخت بتن، مخلوط آب و سیمان است که به‌عنوان یک ماده چسبنده برای چسباندن سنگ‌دانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. سنگ‌دانه‌هایی که در ساخت بتن استفاده می‌شوند، شامل شن، ماسه و انواع سنگ‌دانه‌های خردشده هستند که اندازه آن‌ها بسته به اینکه اندازه دانه‌بندی مدنظر چقدر باشد متفاوت خواهد بود. معمولا سنگ‌دانه‌ها حدود سه‌چهارم از وزن بتن را تشکیل می‌دهند و اغلب برای تغییر خواص بتن به آن افزودنی‌هایی را به‌صورت مایع یا پودر اضافه می‌کنند. تصور می‌شود که بتن ساخته شده از سیمان پرتلند، نسبت به باقی مصالح ساختمانی سبزتر (دوست‌دار محیط‌ زیست) باشد.

پس از ورود به قالب، با استفاده از دستگاه ویبراتور برقی یا بنزینی، ویبره می‌شود تا حباب‌های هوا از داخل قالب گستر سپنتا مخلوط خارج شوند. اساس این روش نیز مانند روش پیش کشیده، اعمال نیروی فشاری خود ساخته بر بتن است. پس از گیرش بتن، دستگاه را از دو سر میلگرد جدا می کنیم؛ حال میلگردی که توسط نیرو خارجی تحت کشش بوده است به بتن نیروی فشاری وارد می کند.

قطعا این رشد ناگهانی، نیازهای زیرساختی بسیاری را طلب می‌ کند که ساخت‌ و ساز یکی از آن‌ هاست و بتن، عنصر جدا نشدنی در ساخت‌ و ساز می‌ باشد. وزن سازه های بتنی در مقایسه با سازه های فولادی مشابه بسیار سنگین تر است. به شکل‌های متنوع بتن گفته می‌شود که برای ساخت آن در کارخانه از قالب‌های مخصوص استفاده می‌شود و به شکل کنترل شده‌ای به عمل می آید. این نوع بتن‌ها در زمان احتیاج به محل پروژه انتقال داده می‌شوند و از مزیت‌های آن سرعت بالای اجرا می‌باشد. چون درزهای ساختمانی همانند درزهای انبساط و درزهای اجرایی از نقاط آسیب‌پذیر در سازه‌های بتنی هستند، بنابراین باید برای اجرای این موارد حداکثر دقت را به کار برد. در مناطقی که بتن‌‌‌ در معرض هوا یا شرایط محیطی نامساعد دیگری قرار می‌گیرد، باید آب‌بند باشد.

  • در حدود سال 5600 قبل از میلاد، در طول رودخانه دانوب و در نواحی‌ ای که جز یوگسلاوی سابق بوده‌ اند، خانه‌ هایی با استفاده از بتن برای کف آن‌ ها ساخته شده است.
  • این کار، باعث می شود قسمت پایین سازه در برابر تنش قوی تر شود.
  • آسفالت و مسیرهای بتونی از بتن نفوذپذیر استفاده می کنند؛ زیرا باعث نفوذ آب بارندگی به داخل زمین می شود.
  • فرایند ساخت وساز این بتن، نیاز دارد که میله های تنیده شده در انتهای هر واحد قرار بگیرند.
  • فعالیت‌های علمی او در زمینه تحلیل عددی سازه‌های مهندسی بوده و در حال حاضر آموزش‌های مهندسی عمران، معدن و ژئوتکنیک مجله فرادرس را می‌نویسد.

از سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۵ بیشتر تحقیقات بر روی ستونهای بتن مسلح تحت بار محوری متمرکز گردید. در دهه های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ ستونهای مسلح با بار خارج از محور، شالوده های بتن مسلح و نیز مقاومت نهایی تیرها و بتن پیش تنیده بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفت. از سال ۱۹۶۳ آیین نامه ACI طراحی سازه های بتنی را بر اساس مقاومت نهایی بنا نهاده است و تحقیقات فراوانی روی اعضای سازه ای بتنی انجام گرفته و هنوز ادامه دارد. پیشنهاد می‌شود حدالامکان نسبت آب به سیمان از ۰٫۴۵ کمتر در نظر گرفته شود.

با توجه به عیوب مختلف فولاد (ناپایداری الاستیک نیمرخ‌های فلزی، خوردگی و زنگ زدگی، فزونی‌های تولید…) امروزه اغلب پل‌های بزرگ از بتن‌ پیش تنیده ساخته می‌شوند. استفاده از بتون ‌پیش تنیده در ایجاد پل‌ها و ساختمان‌ها و تمام سازه‌ها از حدود ۵۰ سال پیش تاکنون در سطح وسیع متداول شده‌ است. در این روش تولید، سنگدانه‌های ریز از مخلوط ‌بتون حذف می‌شوند. مقاومت فشاری مشخصه بتون، مقاومتی است که حداکثر ۵ درصد تمامی مقاومت‌های اندازه‌گیری شده در نمونه‌های استوانه‌ای استاندارد بر اساس آزمایش‌های ۲۸ روزه کمتر از آن باشد. هنگامی که مخروط با دقت برداشته می‌ شود، مواد محصور شده به دلیل گرانش مقدار مشخصی افت می‌ کنند. یک نمونه نسبتاً خشک، بسیار کم ریزش می‌ کند و ارزش اسلامپ یک یا دو اینچ (25 یا 50 میلی متر) از یک فوت (305 میلی متر) را دارد.

انواع بتن چیست؟

در صورت نیاز به دریافت مشاوره در خصوص انواع مقاطع آهن آلات به وبسایت فولادینو مراجعه کنید. تفاوت اصلی این نوع بتن در شیوه‌ی اجرای آن با سایر بتن‌ها می‌باشد. در این نوع فرایند بتن یا ملات با سرعت و فشار بالا بر روی یک سطح پاشیده می‌شوند تا لایه‌ای خودنگهدار، باربر، متراکم و سخت ایجاد شود. به دلیل اینکه بتن دارای ابعاد و جرم بالایی است؛ وزن سازه‌های بتنی در قیاس با سازه‌های فولادی بسیار بیشتر است. منظور از آب انداختن بتن، نوعی جدایی در بتن‌‌ است که در آن قسمتی از آب مخلوط، به بالا (سطح بتن) آمده و از دانه‌ها جدا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید