اصول قالب بندی با قالب فلزی بتن

درزبندی قالب فلزی به منظور جلوگیری از خروج آب خرید قالب لارج پنل سیمان. جلوگیری از حرکت قالبها به صورت عمودی و افقی و همچنین استفاده از پشت بندها و سیستمهای نگهدارنده بخش مهم دیگری از اصول قالب بندی با قالب فلزی بتن هستند که باید رعایت شوند. این تمهیدات به منظور جلوگیری از جدا شدن دوغاب سیمان از دانه های شن و ماسه است. خروج شیره بتن باعث می شود پس از خشک شدن قطعه بتنی متخلخل شده و به اصطلاح بتن کرم خورده شود. یکی از اقداماتی که به منظور بهبود کیفیت و استحکام بتن انجام می گیرد عمل لرزش است. سرعت بتن ریزی نیز از موارد مهمی است که بر روی کیفیت بتن تاثیر می گذارد. هرچند که قالب مدولار یکی از ابزار مهم برای اجرای سیستم مدولار است اما به جز قالب مدولار ابزار دیگری نیز مورد نیاز است که بدون وجود آنها قالب هیچ کاربردی نخواهد داشت. پاسخ به این سوال که مدولار چیست در ادامه ارائه می شود.

با توجه به معایب ذکر شده؛ مزایای فراوان آن باعث شده همچنان سیستم مدولار توسعه و پیشرفت رو به رشدی داشته باشد. سیستم مدولار این مزیت را دارد که می توان بر حسب نیاز چیدمان ها را تغییر داده و دوباره چینی مدول ها را انجام داد. در صورتی که از قالب ها به طور صحیح استفاده شود عمر این قالب ها بالاتر می رود. به این دلیل که ساخت قطعات در محیطی امن انجام می شود و مخاطرات حاصل از ارتفاع و جابجایی مصالح ساختمانی وجود ندارد. سپس به سایت و موقعیت مورد نظر منتقل شده و در نهایت مونتاژ می شوند. در مواردی که احتمال آسیب وجود دارد لازم است قالب با استفاده از ابزار کمکی ذکر شده مورد حمایت و تقویت قرار گیرد. قالب بندی برای بتن ریزی باید دارای شرایط خاصی باشد تا در نهایت محصولی مرغوب و مورد رضایت به دست آید. قالب فلزی بتن در واقع همان ورقهای فلزی معمولی هستند که کنار هم قرار گرفتن آنها، منجر به تولید یک سازه فلزی برای نگهداری بتن و تبدیل آن به یک سازه محکم و بادوام میشود. اصول قالب بندی با قالب فلزی بتن هم از لحاظ نحوه قرار گیری قالبهای فلزی در کنار یکدیگر و هم از لحاظ نحوه جدا کردن آنها در هنگام قالب برداری اهمیت دارد.

انواع کٌنج ها و گوشه ها: برای اتصال زوایای قائم در قالب ها از کنج، گوشه و یا نبشی استفاده می شود. به عبارتی از اتصال و کنار هم قرار دادن شکل های گوناگون و چندگانه می توان برای ساختن سازه های بزرگتر استفاده کرد. با کمک سیستم های مدولار می توان رویای دیرینه انسانی مبنی بر ساخت بناهای مرتفع و استوار را تحقق بخشید. وقتی که بحث اصول قالب بندی با قالب فلزی بتن مطرح میشود، در حقیقت قوانین و الزامات اولیه برای کنار هم قرار دادن قالبهای فلزی و در کنار آن پیادهسازی اصول اولیه مهندسی در اولویت قرار میگیرد. اما در مورد قالب فلزی بتن باید به این نکته توجه داشته باشیم که بعد از استحکام بتن باید روند برداشتن قالبهای فلزی انجام شود که نیاز به الزامات خاص خود دارد. بعد از قرارگیری آرماتور سازه و در کنار آن قالبها، اصول قالب بندی با قالب فلزی بتن ایجاب میکند که فرایند بتن ریزی به صورت یکپارچه و تحت کنترل مداوم انجام شود. با این اقدام فضاهای خالی در بتن کاهش یافته و تراکم بتن بهبود می یابد. این اتفاق موجب می شود استحکام بتن پایین بیاید. مثلاً اصول قالب بندی با قالب فلزی بتن در فونداسیون ایجاب میکند که فضای کافی برای خروج و قالب برداری وجود داشته باشند و امکان جابجاییهای مختلف هم به وجود بیاید.

به همین دلیل طبیعی است که قالب بندی در منطقه ساحلی تفاوت زیادی با قالب بندی در منطقه کوهستانی یا حتی قالب بندی در شرایط آب و هوایی مختلف دارد. به جرات میتوان ادعا کرد که روند بتن ریزی یک سازه نسبت به بتن ریزی در سازه دیگر در یک منطقه جغرافیایی متفاوت کاملاً فرق میکند. در صورتی که نیاز باشد برای سازه های مرتفع بتن ریزی انجام شود باید تمهیداتی اندیشیده شود. وقتی که قرار است قالب فلزی برای نگهداری بتن استفاده شود، نیاز به یک سازه یکپارچه فلزی داریم که امکان خروج بتن از یک محدوده تعریف شده را از بین ببرد و از طرف دیگر حالت استاندارد آن حفظ شود. نچسبیدن بتن به سطح فولاد به دلیل انعطاف پذیری فولاد. وقتی که از سیستم قالب بندی آجری استفاده میشود، مطمئناً انتظار خروج قالب وجود ندارد و به همین دلیل تمامی بررسیهای اولیه محدود به همان مرحله قالب گذاری و بتن ریزی است. پشت بند ها شامل انواع سولجر، پلتفرم، سکوی بتن ریزی، پیچ ها در اندازه های کوچک و بزرگ، نگهدارنده ستون و … یکی از عوامل صرف هزینه لزوم حضور تمام وقت کارگران در پروژه های سنتی است. در شهرهای بزرگ و محل های فشرده شهری سیستم مدولار نسبت به سیستم سنتی ارجحیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید