آیا می خواهید یک کسب و کار دیجیتال بسازید؟ در اینجا چارچوبی است که برای موفقیت به آن نیاز دارید.
نظرات بیان شده توسط مشارکت کنندگان کارآفرین مربوط به خود آنهاست.
در عصر دگرگونی دیجیتال، کسبوکارها در حال تجسم مجدد عملیات خود برای برآورده کردن خواستههای اقتصاد مبتنی بر فناوری هستند. امروزه کارآفرینان نه تنها فرآیندهای موجود را تطبیق میدهند، بلکه در سرمایهگذاریهای کاملا دیجیتالی پیشگام هستند که از طریق چارچوبهای فناوری یکپارچه عمل میکنند. این تغییر مستلزم یک رویکرد ساختاریافته برای طراحی، پیادهسازی و مدیریت مؤثر خدمات دیجیتال است که هم از تحویل یکپارچه و هم انطباق با مقررات تضمین میشود.
ISO 20000-1 چارچوبی قوی برای کارآفرینان برای ایجاد و مدیریت سیستم های خدمات فناوری اطلاعات فراهم می کند و آن را به ابزاری ارزشمند برای ورود به فضای کسب و کار دیجیتال تبدیل می کند.
دگرگونی دیجیتال شامل بازسازی فرآیندهای کسبوکار است که با محرکهای محیطی از پیش تعیینشده آغاز میشوند، بازیابی دادههای مورد نیاز از محیط، ایجاد سرویس مورد انتظار به عنوان اطلاعات و افزودن نمونه آن به مخزن سرویس با هر شروع. در حالی که دیجیتالیسازی بر تغییر فرآیندهای موجود تمرکز دارد، روند رو به رشد بر ایجاد کسبوکارهای دیجیتال از ابتدا با ساختار فرآیندهای باینری تأکید دارد.
در این مقاله، توضیح میدهم که چگونه کارآفرینان میتوانند با پیادهسازی ISO 20000-1، چارچوبی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات که منجر به سیستم مدیریت خدمات میشود، وارد مشاغل دیجیتال شوند.
مطالب مرتبط: اینها 3 مرحله برای کسب و کار موفق از طریق تحول دیجیتال هستند
کسب و کار دیجیتال چیست؟
یک کسب و کار دیجیتال اساساً یک نمایش باینری از یک سرویس تجاری است – مجموعه ای از فرآیندهایی که با استفاده از فناوری های مرتبط با اطلاعات پیاده سازی و یکپارچه شده اند. ISO 20000-1 چارچوبی را برای مدیریت چرخه حیات یک کسب و کار دیجیتال، از برنامه ریزی تا استهلاک، ارائه می دهد و تنها از یک حالت تحویل پشتیبانی می کند: دیجیتال.
برنامه ریزی خدمات: پایه و اساس یک تجارت دیجیتال
در برنامه ریزی خدمات، شما کسب و کاری را طراحی می کنید که برای تحویل دیجیتال در نظر گرفته شده است. برخلاف کسبوکارهای سنتی که بر اجزای فیزیکی مانند دفاتر و منابع انسانی متکی هستند، کسبوکارهای دیجیتال با ادغام اجزای دیجیتالی مانند نرمافزار، سختافزار و اطلاعات شکل میگیرند.
خدمات دیجیتال شما می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند یک پلت فرم خرید آنلاین، یک برنامه تلفن همراه یا یک سرویس پیشرفته تر مانند یک سیستم نظارت بر سلامت خودکار که در یک وسیله نقلیه متصل تعبیه شده است. این فرآیند با ایجاد یک نمایه سرویس آغاز می شود که مشکلی را که باید حل شود، مشخص می کند، اجزای مورد نیاز را مشخص می کند و نحوه ادغام آنها برای ارائه راه حل را مشخص می کند.
نقش کارآفرین: یکپارچه ساز
به عنوان یک کارآفرین در عصر دیجیتال، نقش اصلی شما نقش یکپارچه سازی است. اکثر اجزای مورد نیاز برای خدمات شما در حال حاضر در بازار اطلاعات وجود دارد. وظیفه شما این است که:
1. فناوری ها را هوشمندانه تهیه کنید: فن آوری های موجود را مطالعه و مقایسه کنید، آنها را با نیازهای خود ترسیم کنید و ارائه دهندگان را لیست کوتاه کنید.
2. اطمینان از سازگاری: فناوری هایی را انتخاب کنید که هم با نیازهای خدمات و هم با یکدیگر سازگار هستند.
3. بهینه سازی یکپارچه سازی: ترتیب فناوری های سازگار برای عملکرد بهینه، تضمین رضایت مشتری از طریق قابلیت اطمینان و کارایی خدمات.
مدیریت مالی در کسب و کار دیجیتال
بودجه و حسابداری در یک کسب و کار دیجیتال عمدتاً بر هزینه های عملیاتی (OPEX) متمرکز است تا مخارج سرمایه (CAPEX). به عنوان یک کارآفرین، باید عرضه و تقاضا را به موقع مدیریت کنید و ظرفیت خود را متناسب با آن تنظیم کنید. OPEX شما، به عنوان هسته مدیریت مالی کسب و کار شما، حول انواع مختلفی از مجوزها، که اغلب مبتنی بر استفاده هستند، می چرخد. به عنوان مثال، زیرساخت های ابری معمولا برای ارائه خدمات دیجیتال استفاده می شوند. برای بهینه سازی هزینه ها، باید ترافیک کسب و کار خود را تخمین زده و ظرفیت را بر اساس آن مدیریت کنید.
موارد مرتبط: 4 اشتباه اصلی که هنگام تغییر دیجیتالی کسب و کار خود باید از آنها اجتناب کنید
انطباق با مقررات: یک جزء حیاتی
ایجاد یک نمایه نظارتی ضروری است. این فایل ساختاریافته شامل الزامات نظارتی برای سرویس دیجیتال شما است که از انطباق و همسویی اطمینان می دهد. API های ارائه شده توسط تنظیم کننده ها می توانند این فرآیند را با ارائه به روز رسانی های بلادرنگ ساده کنند. در غیر این صورت، به روز رسانی دستی ضروری است.
شما باید سطح خدمات قابل قبول خود را بر اساس یک معیار مرتبط با بازار و صنعت خود تعریف کنید. با حفظ این سطح خدمات، نیازهای مهم ترین طرف علاقه مند در کسب و کار دیجیتالی خود را برآورده می کنید: مشتریان خود. دستورالعمل های مربوط به سطح خدمات باید به عنوان یک جزء پشتیبانی به سرویس دیجیتال شما اضافه شود. این سرویس باید هر تراکنش را مطابق با این دستورالعمل ها تأیید کند، هرگونه مغایرت را ثبت کند و آنها را برای بررسی و حل بیشتر علامت گذاری کند.
کاتالوگ خدمات و مدیریت دارایی
حفظ کاتالوگ خدمات بسیار مهم است. این کاتالوگ به عنوان یک رجیستری برای تمام خدمات دیجیتال ارائه شده توسط کسب و کار شما عمل می کند و هدف و دامنه آنها را شرح می دهد.
هر فرآیندی که از یک یا چند سرویس دیجیتال پشتیبانی می کند دارایی نامشهود است. فرآیندهای کسب و کار نوآورانه نیز پتانسیل اعطای حق ثبت اختراع را دارند. علاوه بر این، اطلاعات در حال تکاملی که فرآیندهای کسب و کار شما را قادر می سازد یک دارایی نامشهود در نظر گرفته می شود. یکی دیگر از کاربردهای کاتالوگ خدمات این است که به عنوان یک ثبت برای این دارایی های نامشهود، از جمله فرآیندهای تشکیل دهنده خدمات دیجیتال شما و اطلاعاتی که آنها را قادر می سازد، خدمت کند.
پایگاه داده پیکربندی و تضمین خدمات
شما باید یک پایگاه داده پیکربندی داشته باشید که به عنوان یک مخزن برای فرآیندهای دیجیتالی که یک سرویس دیجیتال را تشکیل می دهند عمل می کند. این پایگاه داده به شما امکان می دهد پیکربندی فعلی هر فرآیند سرویس را مشاهده کنید، از جمله نحوه انجام یک فرآیند وظیفه اختصاص داده شده، محرک هایی که آن را آغاز می کنند، جریان های داده ورودی و خروجی آن، و نتایج مورد انتظار.
پایگاه داده پیکربندی شما را به عنوان یک کارآفرین قادر می سازد تا با ارائه اطلاعات به موقع در مورد فرآیندهایی که خدمات دیجیتال شما را تشکیل می دهند، تصمیمات آگاهانه تری در مورد تضمین خدمات بگیرید. این شما را در تضمین در دسترس بودن سرویس، تداوم و امنیت اطلاعات پشتیبانی می کند.
مطالب مرتبط: راه اندازی کسب و کار دیجیتال؟ در اینجا دام های رایجی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید
بهبود مستمر و مدیریت تغییر
اصل بهبود مستمر نیاز به تغییراتی در تنظیمات فرآیند دارد. هنگام اجرای تغییرات، باید فرآیند به روز شده را طبق معیارهای از پیش تعیین شده آزمایش کنید و نسخه جدید را قبل از شروع به کار در سرویس مربوطه ادغام کنید. نسخه فرآیند جدید، با پیکربندی به روز شده خود، باید به پایگاه داده پیکربندی اضافه شود و در عین حال از نسخه های قبلی برای مرجع و پشتیبان محافظت شود.
ایجاد یک کسب و کار دیجیتال موفق به ترکیبی از برنامه ریزی استراتژیک، یکپارچگی فناوری و بهبود مستمر نیاز دارد. کارآفرینان باید به عنوان یکپارچهکننده عمل کنند و از فناوریهای موجود برای ایجاد خدمات دیجیتال کارآمد و سازگار استفاده کنند. با پذیرش ISO 20000-1، آنها رویکردی سیستماتیک برای مدیریت چرخه عمر خدمات دیجیتال، از مفهوم سازی تا تحویل، به دست می آورند. این چارچوب نه تنها تعالی عملیاتی را تضمین میکند، بلکه پایه و اساس نوآوری را ایجاد میکند و کسبوکارهای دیجیتال را قادر میسازد در بازار رقابتی شکوفا شوند.
https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/want-to-build-a-digital-business-heres-the-framework-you/484312