آنچه مدیران ارشد مدیریت باید درباره پذیرش هوش مصنوعی در تیم های بازاریابی بدانند
نظرات بیان شده توسط مشارکت کنندگان کارآفرین مربوط به خود آنهاست.
هوش مصنوعی مولد طی چند سال گذشته دنیای بازاریابی را طوفانی کرده است – اما جای تعجب نیست که نگرش ها نسبت به پذیرش هوش مصنوعی و خود نتایج اغلب متفاوت بوده است.
همانطور که Ad Age گزارش می دهد، آمازون از بازاریابان می خواهد که هوش مصنوعی را به عنوان پایه و اساس بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرند و بر توانایی LLM ها برای ارتباط بهتر با مشتریان از طریق محتوای پویا و هدفمندتر تأکید کنند. با این حال، Modern Retail خاطرنشان میکند که بسیاری از آنها هنوز در کنار گذاشتن کنترل برند خود و پیامهای خلاقانه آن مردد هستند، حتی با فشار آمازون، گوگل و دیگران برای واگذاری بیشتر فعالیتهای بازاریابی خود به هوش مصنوعی.
در حالی که سطح پذیرش هوش مصنوعی و نوع هوش مصنوعی مورد استفاده در بین شرکتها متفاوت است، روندهای کلیدی وجود دارد که بهویژه CMOها باید به آنها توجه کنند تا اطمینان حاصل شود که پذیرش هوش مصنوعی برای تیمهای بازاریابی خودشان هموار انجام میشود.
مطالب مرتبط: چگونه هوش مصنوعی را با موفقیت در کسب و کار خود پیاده سازی کنیم – غلبه بر چالش ها و ایجاد یک تیم آماده برای آینده
تفاوتهایی بین CMOها و بازاریابان سطح ابتدایی وجود دارد
یکی از نگرانیهای عمدهای که در صنایع مختلف وجود داشته است، تفاوت در شور و شوق در مورد هوش مصنوعی بین مدیران C-suite و کارمندان سطح پایین است. بهویژه در پی اخراجهای گسترده در صنعت فناوری، نگرانی گسترده در مورد هوش مصنوعی باعث شده بسیاری از کارگران تمایلی به استفاده از آن یا نگاه کردن به آن به عنوان یک فرصت در حوزه کاری خود نداشته باشند.
این اختلاف در بازاریابی نیز وجود دارد. طبق یک گزارش تحقیقاتی از Lightricks، در حالی که 55٪ از مدیران بازاریابی می گویند که به توانایی هوش مصنوعی در بهبود بازاریابی بسیار اطمینان دارند، تنها 33٪ از بازاریابان سطح ابتدایی همین احساس را دارند. این عدم اطمینان در میان بازاریابان سطح مبتدی نیز می تواند به نگرش های متفاوت در مورد نتایج مطلوب با هوش مصنوعی به طور کلی نسبت داده شود. این گزارش نشان داد که در حالی که 27 درصد از مدیران بازاریابی «دنیایی میخواهند که در آن به نظارت انسانی کمی نیاز باشد»، تنها 5 درصد از بازاریابان سطح ابتدایی همین احساس را داشتند.
شایان ذکر است، گزارش لایتریکز نشان میدهد که مدیران به احتمال زیاد آموزشهای هوش مصنوعی را گذراندهاند و در نقشهای فعلیشان از هوش مصنوعی به روشهای معناداری استفاده کردهاند. هنگامی که بازاریابان سطح ابتدایی در چنین ابتکاراتی عقب می مانند، احساس ترس یا عدم اطمینان قابل درک تر می شود.
چنین تفاوتهایی میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، اما فقدان ارتباطات یا یک چشمانداز استراتژیک روشن برای پیادهسازی هوش مصنوعی اغلب مقصر است. مدیران ارشد ممکن است در مورد آزمایش هوش مصنوعی و گنجاندن آن در کار خود هیجان زده باشند، اما عدم توجه به نگرانی ها و نیازهای تیم بازاریابی به عنوان یک کل منجر به مقاومت و پس زدن خواهد شد. این امر بهویژه در مورد تیمهایی صادق است که صرفاً به این دلیل که توانایی آزمایش با هوش مصنوعی برای هدفیابی تبلیغات، طراحی داراییهای بصری، شخصیسازی پیام یا ایدههای خلاقانه را نداشتهاند، آشنایی ندارند.
مطالب مرتبط: بسیاری از کارمندان از جایگزینی با هوش مصنوعی می ترسند – در اینجا نحوه ادغام آن در تجارت خود بدون ترساندن آنها آورده شده است.
پرداختن به شکاف بسیار مهم است
برای CMOها، مهمترین موضوع در مورد پذیرش هوش مصنوعی در تیمهای بازاریابی آنها آموزش است – یعنی کمک به تیمهای بازاریابی که ممکن است در برابر ایده هوش مصنوعی مقاومت کنند تا بفهمند چگونه میتواند به آنها در کارشان کمک کند و چگونه بر استراتژی بازاریابی شرکت تأثیر میگذارد. یک کل
نمونه هایی از تیم های بازاریابی سودمند هوش مصنوعی رایج هستند. گزارشی از McKinsey به چندین مثال اشاره میکند، مانند فروشگاههای Michaels با استفاده از Gen AI برای شخصیسازی 95 درصد از کمپینهای ایمیل خود برای افزایش نرخ کلیک تا 25 درصد، Mattel از هوش مصنوعی برای چهار برابر کردن خروجی تصاویر مفهومی محصول و Stitch Fix با استفاده از Gen AI به پیشنهادات محصول را ارائه دهید و درک بازخورد مشتری را بهبود بخشید.
چنین مطالعات موردی مفید هستند، اما تیمهای بازاریابی بیمیل احتمالاً به زمینه بیشتری نیاز دارند تا بفهمند که هوش مصنوعی چگونه به آنها سود میرساند و نه فقط نتیجه شرکت. موارد استفاده خاص سازمان شما از هوش مصنوعی در بازاریابی ممکن است متفاوت باشد، اما پرداختن به هر گونه تفاوتی که در حال حاضر وجود دارد، اولین گام مهم برای دستیابی به نتایج یکپارچه تر است.
CMO ها می توانند از طرق مختلف به این امر دست یابند. ارائه آموزش در مورد نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مرتبط با کار تیم شما می تواند کمک زیادی به شکستن موانع و کمک به همه درگیر در کشف موارد استفاده عملی کند. کسانی که در استفاده از انواع ابزارهای هوش مصنوعی بازاریابی تجربه بیشتری دارند، باید در نظر داشته باشند که چگونه می توانند دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارند، زیرا این امر به طور چشمگیری قابلیت های سازمان را به عنوان یک کل افزایش می دهد.
CMOها همچنین باید مایل به بحث در مورد چشم انداز استراتژیک سازمان برای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی باشند، با تاکید بر اینکه چگونه به جای جایگزینی کار انسانی، چگونه آن را بهبود می بخشد. به عنوان بخشی از این تلاش، CMOها باید برای شنیدن دیگران در سازمان (از جمله کارمندان سطح ابتدایی) در مورد نگرانی ها یا ایده های آنها در مورد نحوه استفاده موثرتر از هوش مصنوعی باز باشند. این می تواند به بهبود اعتماد در مورد موضوعی که معمولاً اعتماد و شفافیت وجود ندارد کمک کند.
مرتبط: انطباق با نیروی کار دیجیتال: 4 گام اول برای آموزش تیم خود در زمینه هوش مصنوعی
اطمینان از پذیرش بهتر هوش مصنوعی در بازاریابی
هیچ رویکرد یکسانی برای اینکه چگونه یک برند بتواند (یا باید) از هوش مصنوعی در عملیات بازاریابی خود استفاده کند، وجود ندارد. آنچه برای یک برند و مخاطبان آن کار می کند ممکن است برای دیگری کاملاً بی اثر یا حتی مشکل ساز باشد.
با این حال، CMO ها نباید فقط واکنش بالقوه مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرند. همانطور که اختلافات بین CMOها و بازاریابان سطح مبتدی در رابطه با هوش مصنوعی آشکار میشود، کار زیادی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که هوش مصنوعی به شیوهای اخلاقی و مؤثر در شیوههای بازاریابی ادغام میشود.
CMOها با همکاری با افرادی که رهبری میکنند و به دنبال مؤثرترین راهحلها برای پیادهسازی هوش مصنوعی هستند، میتوانند به تیمهای خود کمک کنند تا این انتقال را با موفقیت طی کنند و سازمان خود را برای به دست آوردن مزیت رقابتی معنادار موقعیت بهتری قرار دهند.
https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/what-cmos-need-to-know-about-ai-adoption-in-marketing-teams/484446