با در نظر گرفتن این در نظر گرفتن، بیایید ببینیم که چگونه حتی یک سوء مدیریت جزئی در برنامه های ثبت اختراع می تواند منجر به شکست های قابل توجهی شود.
یک مورد بارز شکایت ماسیمو، یک شرکت فناوری پزشکی، علیه اپل به دلیل استفاده از ویژگی ثبت شده نظارت بر اکسیژن خون در دو ساعت جدید اپل است. در ابتدا از اپل خواسته شد تا محصول را از بازار فراخوانی کند، اما در پاسخ، آنها تصمیم گرفتند این ویژگی را برای ادامه فروش غیرفعال کنند. این تصمیم اگرچه به ظاهر استراتژیک است، اما می تواند پیامدهای جدی داشته باشد. آیا مصرفکنندهای که محصول را برای ویژگیهای نظارت بر سلامت خریداری کرده و به دلیل حذف این ویژگی مجروح شده یا حتی کشته شده است، میتواند برای فایل مناسب باشد؟
موارد مرتبط: باز کردن پتانسیل بازار نمونه کارها پتنت شما – راهنمای کارآفرینان
از دست دادن پول در حق ثبت اختراع بد
این استراتژی مخاطرهآمیز است – «پتنتهای بد» میتوانند منابع قابلتوجهی را در هزینههای بایگانی و تعمیر و نگهداری بدون بازگشت سرمایه مصرف کنند و مجموعه شما را با IPهای غیر ارزشمند پر کنند.
اما اگر پورتفولیوی شما به اندازه کافی قوی نباشد چه اتفاقی می افتد؟ فقدان یک سپر دفاعی مستحکم میتواند شما را در برابر چالشهای حقوقی تهاجمی رقبای قوی در بازار آسیبپذیر کند، که میتواند هم هزینه بر باشد و هم برای عملیات کسبوکارتان مختل شود.
نظرات بیان شده توسط مشارکت کنندگان کارآفرین مربوط به خود آنهاست.
علاوه بر این، درگیر شدن در ممیزی های IP فعال و جستجوی فرصت هایی برای تقویت پورتفولیوی خود از طریق خرید یا نوآوری داخلی می تواند استراتژی دفاعی شما را بیشتر تقویت کند. این مطالعات می تواند حق ثبت اختراعاتی را شناسایی کند که دیگر مربوط به صنعت نیستند تا از پرداخت هزینه های نگهداری بیشتر جلوگیری شود.
مطالب مرتبط: مبانی حفاظت از مالکیت فکری، توضیح داده شده است
تصور کنید نیمه شب است. فردی با یک بیماری قلبی شناخته شده در حال خواب است و به ساعت هوشمند خود تکیه می کند تا او را در مورد هر گونه بی نظمی خطرناک در ضربان قلب خود آگاه کند – ویژگی ای که آنها مانند یک طناب نجات به آن اعتماد دارند. اما بدون اطلاع آنها، این ویژگی بی سر و صدا غیرفعال شده است – در آتش متقابل یک جنگ ثبت اختراع شرکتی گرفتار شده است. ناگهان، این فقط مربوط به عدم تیک زدن یک ساعت یا یخ زدن صفحه نمایش نیست. این در مورد یک شبکه ایمنی حیاتی است که در بدترین زمان ممکن بیرون کشیده می شود. این فقط یک نقص فنی نیست. این یک اشتباه بزرگ در اخلاق شرکتی است. چنین تصمیماتی می تواند اعتماد مصرف کننده را از بین ببرد و سایه ای طولانی بر تعهد یک شرکت برای محافظت از مشتریانش در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارند، بیاندازد.
چنین ناهماهنگی می تواند منجر به ناکارآمدی و از آن مهم تر، از دست رفتن فرصت ها در بازار شود. آنچه در اینجا مهم است این است که جستجوی روح را انجام دهید به طور منظم، سبد ثبت اختراع خود را با اهداف کسب و کار خود ارزیابی و دوباره تنظیم کنید. این به معنای هرس کردن در جایی که لازم است و گسترش در جایی که فرصتها دیده میشود، حصول اطمینان از اینکه مالکیت معنوی شما از اهداف بلندمدت تجاری شما پشتیبانی میکند، است.
به قول معروف “با شکست در آماده شدن، در حال آماده شدن برای شکست هستید.” این اصل کاملاً در زمینه مدیریت یک برنامه ثبت اختراع مطابقت دارد، جایی که تمرکز فقط بر روی ایجاد سپرهای حقوقی دفاعی نیست، بلکه بر انتخاب استراتژیک نوآوری برای ثبت اختراع نیز متمرکز است. چنین تصمیماتی که دقیقاً با اهداف تجاری همسو هستند، برای بازیگران بزرگی مانند گوگل برای اجتناب از طرح دعوی قضایی بسیار مهم است و حتی برای استارت آپ ها حیاتی تر است. برای استارتآپها، یک سبد اختراع قوی میتواند بلیطی برای افزایش ارزش بازار آنها و جذب سرمایهگذار باشد.
بیایید با آن روبرو شویم: پیشبینی اینکه کدام پتنتها بدون درک پتانسیل بازارشان به کسب و کار شما ارزش افزوده میدهند، چالش برانگیز است، که در زمان اختراع ممکن است غیرممکن باشد. بسیاری از شرکتها «رویکرد تفنگ ساچمهای» را انتخاب میکنند، که مجموعه گستردهای از پتنتها را ثبت میکنند و امیدوارند که برخی از آنها در نهایت نتیجه بدهند.
برای کاهش این امر، استراتژی باید بر روی آن تمرکز کند کیفیت بر کمیت. این فقط در مورد داشتن تعداد زیادی پتنت نیست، بلکه اطمینان از اینکه هر پتنت قوی، قابل اجرا است و فناوری های کلیدی برای محصولات شما یا به طور کلی صنعت را پوشش می دهد. این امر مستلزم یک ارزیابی استراتژیک از نیازهای تکنولوژیکی خود و چشم اندازهای ثبت اختراع رقبای شما است. ارزیابی منظم قدرت و دامنه اختراعات شما کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که نمونه کارها شما می تواند به طور موثر در خدمت هدف دفاعی خود باشد.
حال بیایید نگاهی دقیقتر به این پیامدهای وحشتناک مدیریت نادرست یک برنامه ثبت اختراع و نحوه جلوگیری از آنها بیندازیم:
فرصت های بازار را از دست داد
یک دام رایج در مدیریت برنامه ثبت اختراع زمانی است که استراتژی شما نمی تواند با اهداف تجاری در حال تکامل شما همگام شود. از آنجایی که بازارها و فناوری ها به سرعت در حال تغییر هستند، آنچه امروز برای کسب و کار شما حیاتی است، ممکن است فردا اهمیت چندانی نداشته باشد. این پویایی می تواند شما را به سمت انباشت اختراعاتی سوق دهد که دیگر از جهتی که کسب و کار شما در آن حرکت می کند پشتیبانی نمی کند.
برای بسیاری از شرکتهای بزرگ، هدف از جمعآوری یک سبد پتنت قوی، استفاده دفاعی از آن است – برای جلوگیری از شکایتهای احتمالی از رقبا. من شرکتهایی را دیدهام که اغلب بر این باورند: «اگر از ما شکایت شود، میتوانیم با پتنتهای خود علیه ما شکایت کنیم». و برای انجام این کار، آنها با ثبت اختراع هر چیزی و همه چیز، سبدهای ثبت اختراع بزرگی ایجاد می کنند.
ثبت اختراع فراتر از تدابیر قانونی است. آنها کسب و کارها را لنگر انداخته و زندگی را تحت تأثیر قرار می دهند. داستان نبرد ثبت اختراع ماسیمو خطرات را نشان می دهد – نه تنها از آینده تجاری بلکه از رفاه انسان محافظت می کند. مهم است که مطمئن شوید استراتژی شما قوی است و اهداف تجاری را با نوآوری معنادار ترکیب می کند. رویکرد صحیح فقط محافظتی نیست، بلکه یک مزیت رقابتی است که ریشه در مسئولیت دارد. مالکیت معنوی خود را به سنگ بنای موفقیت و تاثیر تبدیل کنید.
https://www.entrepreneur.com/leadership/how-to-avoid-the-pitfalls-of-weak-patent-management/478875
این استراتژی نه تنها برای کسب و کارهای مستقر بلکه برای استارت آپ ها نیز حیاتی است. تحقیقات نشان میدهد که استارتآپهایی که پتنتهای ارزشمندی دارند، ۱۰ برابر بیشتر احتمال دارد که منابع مالی خود را تضمین کنند، که مزایای قابل توجه ثبت اختراع استراتژیک را برجسته میکند.
ارزش دفاعی اختراعات به خطر افتاده است
مرتبط: 5 چالش برتر مالکیت فکری که مشاغل با آن روبرو هستند
آیا عدم حمایت از یک نوآوری می تواند تهدید کننده زندگی باشد؟
برای دور زدن چنین مسائلی، رویکرد من با مشتریان شامل تمرکز بر نوآوریهایی با پتانسیل تجاری بالا یا محافظت از مهمترین محصولات شرکت شما است. من این را با تجزیه و تحلیل پرتفوی ثبت اختراع رقبا، شناسایی شکاف های بازار برای مزیت رقابتی و دوری از مناطق اشباع شده شناسایی می کنم. بررسی منظم نمونه کارها و هرس هدفمند به حذف حق ثبت اختراعات با عملکرد ضعیف کمک می کند و یک سبد پتنت ناب و موثر را حفظ می کند.
در دنیای نابخشودنی مالکیت معنوی، حتی غولهای صنعت نیز گهگاه ممکن است در تعیین اینکه کدام اختراعات را با پتنت یا مجوز تضمین کنند، اشتباه کنند.
پیامدهای سوء مدیریت یک برنامه ثبت اختراع
برای شرکت های بزرگتر، یک برنامه ثبت اختراع با مدیریت نادرست می تواند منجر به زیان های مالی قابل توجه، تضعیف موقعیت بازار و افزایش آسیب پذیری در برابر دعاوی شود. در همین حال، برای شرکت های کوچکتر، خطرات حتی بیشتر است. آنها ممکن است منابع لازم برای بازگشت به اشتباهات مشابه را نداشته باشند، که می تواند منجر به عواقب فاجعه بار، از جمله تعطیلی بالقوه کسب و کار شود.
آیا در مورد تسویه حساب اخیر 1.67 میلیارد دلاری گوگل در یک دعوی حقوقی اختراع شنیده اید؟ این واقعاً بر روی مخاطرات بالای اختلافات ثبت اختراع تمرکز می کند. اگرچه این ممکن است یک شکست جزئی برای غولی مانند گوگل باشد، اما زنگ خطری بلند برای هر شرکتی در مورد اهمیت مدیریت موثر برنامه های ثبت اختراع است.