زمانی که پیج جدیدی را دنبال میکنید، اینستاگرام پستهای بیشتری از آن پیج را به شما نشان میدهد و واکنش شما را زیر نظر میگیرد. اگر پستها را لایک کردید، کامنت گذاشتید یا به اشتراک گذاشتید، در دفعات بعد، پستهای این پیج را در بین پستهای ابتدایی به شما نشان میدهد. اما اگر تعاملی نداشتید، احتمالاً خیلی کم پستهای آن پیجها را خواهید دید.
پیشنهاد ویژه من برای شما: ۱۰ روش افزایش امنیت پیج اینستاگرام
نویسنده: سینا فرحی
یک روز در قسمت جستجوی اینستاگرام، عکسهای سریال محبوب «فرندز» رو جستجو کردم و بعضی از پستها رو هم لایک کردم، اما مورد عجیبی که اتفاق افتاد، این بود که در روزهای بعد که وارد بخش اکسپلور میشدم، میدیدم که بسیاری از پستهایی که در اکسپلور نشون میده، مربوط به سریال فرندز است. اما چطور این اتفاق افتاد؟ من که فقط یکبار این عبارت رو جستجو کردم، اما چرا اینستاگرام در بخش اکسپلور، تصاویر و ویدیوهای بیشتری از این سریال رو در اکسپلور به من نشون میداد؟
دانلود رایگان دوره ۳ ساعته بازاریابی اینستاگرام
نحوه کار الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ برای ورود پستها به اکسپلور
نحوه واکنش کاربران به پستها، استوری و… اهمیت زیادی دارد. مثلاً Save کردن یک پست، رفتار مناسبی در قبال یک پست است. پس در اینجا، الگوریتم درک میکند که Save کردن یک پست، یعنی اینکه این پست ارزش ذخیره کردن را داشته و به همین ترتیب، دیگر رفتارهای کاربران را تحت نظر دارد تا بتواند بهترین پستهای مشابه را برای آنها نمایش دهد.
اما اینستاگرام، بر چه اساسی پستها را در فید (صفحه خانه) شما نمایش میدهد؟ این کار را الگوریتم های اینستاگرام با استفاده از رفتارهای قبلی شما انجام میدهند. درواقع هوش مصنوعی اینستاگرام، دادههایی که قبلاً از هر کاربر جمعآوری کرده را تحلیل میکند و پستها، استوریها، صفحه اکسپلور و… را با ترتیب خاصی نمایش میدهد. اما به طور کلی، ملاکهایی که اینستاگرام برای فید شما درنظر میگیرد را در اینجا بررسی میکنیم.
۱- علاقه شما برای الگوریتم اینستاگرام خیلی مهم است
قبلاً هم گفتم که اگر تعامل شما با یک پیج خیلی زیاد باشد، احتمالاً اولین پستی که در صفحه فید خود مشاهده میکنید مربوط به همان پیج است. مثلاً اگر همیشه پستهای شخصی مثل کریستیانو رونالدو را لایک کنید، در دفعات بعد، به محض انتشار پست توسط پیج رونالدو، شما آن را در بین پستهای ابتدایی خواهید دید.
۴- زمان انتشار پستها همچنان مهم است
نحوه کار الگوریتم های اینستاگرام در گذشته
قسمت هشتگهای اینستاگرام از دو بخش بهترین (Top) و آخرین (Recent) تشکیل شده است. زمانی که عبارتی را در اینستاگرام جستوجو میکنید، وارد صفحهی بهترینها یا همان Top میشوید. خیلی از کاربران هیچ زمان بخش آخرین یا Recent را بررسی نمیکنند. در بخش Recent، جدیدترین پستهایی که با هشتگ موردنظر منتشر شدهاند قرار میگیرند. هدف اصلی شما باید قرارگرفتن در بخش Top باشد. اما چطور میتوان پستها را در این بخش نمایش داد؟ چه فاکتورهایی مهم هستند؟ برعکس اکسپلور که میزان سیو و شیر شدن ملاک بود، برای ورود به بخش Top هشتگ، نیاز به لایک و کامنت بیشتری دارید.
- میزان لایک شدن یک پست
اینکه پست شما چقدر توسط کاربران ذخیره شود هم مهم است. الگوریتم اکسپلور اینستاگرام تعداد ذخیره شدن و شیر شدن یک پست را بررسی میکند و سپس تصمیم میگیرد که پست را وارد اکسپلور کند یا خیر. البته اگر در ساعتهای ابتدایی انتشار پست، این دو عدد افزایش یابد شانستان خیلی بیشتر میشود. باید روی این مورد کار کنید که از چه طریقی میتوانید میزان شیر و سیو پستها را افزایش دهید.
اولین و مهمترین کاری که باید انجام دهید، جلب توجه مخاطبانتان است. کاربری که اینستاگرام را بالا و پایین میکند، دهها و صدها پست مختلف را میبیند که خیلی از آنها، محتوای خاصی ندارند و باعث جلب توجه نیز نمیشوند. اما شما باید کاری کنید که توجه مخاطب را برای لحظهای جلب کنید. چون باید تعاملتان را افزایش دهید که این تعامل، برای الگوریتم جدید اینستاگرام اهمیت زیادی دارد.
۲. محتوایی تولید کنید که کاربر به آن علاقه دارد
نحوه کار الگوریتم جدید اینستاگرام در مورد ورود به بخش هشتگها
تعداد لایکهای پست خیلی مهم است. درواقع این تعداد، باید نسبت به تعداد فالوورهایی که دارید، عدد معقولی باشد. اگر تعداد لایکها مناسب باشد و شما در پستتان از هشتگ هم استفاده کرده باشید، احتمال ورود پستتان به بخش Top هشتگِ برخی از هشتگهای استفاده شده وجود دارد. اگر پستتان کیفیت کافی داشته باشد و رابطهی خوبی هم با فالوورهایتان داشته باشید، احتمال ورود به بخش Top هشتگ افزایش مییابد.
- تعداد کامنتهای یک پست
۹. از صفحات همکار کمک بگیرید
ارسال پست در زمانهایی که اکثر مخاطبانتان فعال نیستند نتیجه خوبی را در بر ندارد. اینستاگرام قابلیتهای خوبی دارد که یکی از آنها Insights است. در این بخش، میتوانید ببینید که در چه زمانهایی بیشترین تعامل را دریافت کردهاید. مثلاً ساعت ۹ شب، برای درصد بالایی از پیجها، زمان مناسبی برای ارسال پست است. در مورد اهمیت زمان انتشار پست برای الگوریتم اینستاگرام نیز اندکی در بالا توضیح داده شد.
تعداد کامنتها در ساعات ابتدایی ارسال پست نیز به طور مستقیم بر روی نمایش پست شما در قسمت Top هشتگ، اثر میگذارد. برای این مورد نیز باید سعی کنید با استفاده از تکنیکهایی، کاربران را ترغیب کنید تا کامنتهای بیشتری را قرار دهند. البته اگر کامنتها طولانیتر و با معنیتر باشند خیلی بهتر است. چون الگوریتم اینستاگرام مفهوم کامنتها را به راحتی درک میکند.
اگر دوست دارید پستهایتان بیشتر در اکسپلور دیده شوند، باید کاری کنید تا مخاطبان، پستهای شما را بیشتر به اشتراک بگذارند. هر چقدر که پستها بیشتر به اشتراک گذاشته شوند، احتمال ورود آنها به اکسپلور هم بیشتر میشود. منظور از شیر شدن یا به اشتراکگذاری این است که مخاطبان، پست شما را برای دوستانشان ارسال کنند یا در استوری خود قرار دهند. اما این مورد به تنهایی اهمیت زیادی ندارد. نمیتوان گفت هیچ اثری ندارد، اما اگر در کنار فاکتور دیگری به نام سیو شدن (به تعداد بالا) قرار بگیرد، قدرت بیشتری پیدا میکند.
- میزان سیو (Save) شدن پست
نقش استوری در پیشرفت پیج بسیار چشمگیر است. پیجهایی که به طور منظم استوری منتشر میکنند، به طور معمول تعامل بیشتری را هم دریافت میکنند. الگوریتم اینستاگرام عاشق تعامل است! البته استوری تنها یکی از قابلیتهای اینستاگرام است. هر قابلیتی که به رشدتان کمک میکند را باید استفاده کنید. یکی دیگر از قابلیتهای خوب، Live اینستاگرام است که در آن، میتوانید با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید. شما با لایو گذاشتن، مخاطبانتان را برای مدتی در پیجتان نگه میدارید که اینها اهمیت زیادی دارد.
۷. الگوریتم های اینستاگرام به میزان فعالیت شما خیلی دقت میکنند
به طور خیلی خلاصه، الگوریتم اینستاگرام با استفاده از دادههایی که جمعآوری میکند، به کاربر کمک میکند تا به محتوای موردنیاز یا مورد علاقهی خود دسترسی داشته باشد. وظیفه اصلی الگوریتم های اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ همین است. همانطور که الگوریتمهای گوگل پس از چندماه آپدیت میشوند، الگوریتم های اینستاگرام نیز بروز میشوند تا رفتار کاربر را بهتر تحلیل کنند.
اگر الگوریتم های اینستاگرام را هم درنظر نگیریم، فکر میکنم خودتان میتوانید منصفانه قضاوت کنید که کدام پیج، باید تعامل بیشتری را دریافت کند. طبیعی است پیجی که استمرار بیشتری دارد، تعامل بیشتری هم از جانب مخاطبان خود دریافت میکند. برای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ اهمیت زیادی دارد که شما در ارسال پست و فعالیتتان استمرار داشته باشید. البته منظورم این نیست که هر روز پست بگذارید، بلکه منظورم این است که اگر قرار است در ماه، فقط ۴ پست را در پیجتان قرار دهید، حتماً این کار را بکنید و در این بین، استوری گذاشتن روزانه را نیز فراموش نکنید.
قبلاً هم گفتم که علاقه یکی از مهمترین فاکتورهای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ برای نمایش پستها در فید شماست. درک علاقهی شما برای الگوریتم کار چندان سختی نیست. الگوریتم های اینستاگرام این مورد را بررسی میکنند که شما بیشتر چه پیجهایی را دنبال میکنید، چه پستهایی را لایک میکنید، برای چه پستهایی کامنت میگذارید و مواردی مانند این. اینستاگرام این دادهها را جمعآوری، ذخیره و تحلیل میکند و سپس براساس این موارد، پستها و استوریهای جدید را برای شما نمایش میدهد.
۲- الگوریتم جدید اینستاگرام به تعامل شما با فالوورینگها نگاه میکند
پیشنهاد ویژه من برای شما: کاملترین راهنمای تبلیغات در اینستاگرام
یک نکته: الگوریتم اینستاگرام غول نیست که بخواهید از آن بترسید. کافیست نحوه رفتار آن را یاد بگیرید که در ادامه، آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.
قبلاً کمی در مورد مدتزمان حضور کاربر در اینستاگرام صحبت کردم، یعنی اینکه چقدر از اینستاگرام استفاده میکنید. اما اینکه چه استفادهای میکنید هم برای الگوریتم جدید اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. هر کاری که شما انجام دهید، میتواند بر روی آیندۀ پیجتان تأثیر بگذارد. پستهایی که لایک میکنید، کامنتهایی که میگذارید، پستهایی که ذخیره میکنید و… همۀ اینها مهم است. پیشنهاد میکنم بخش فالووینگهای پیجتان را بررسی کنید و پیجهایی که نیاز ندارید را آنفالو کنید.
۸. استمرار هم اهمیت زیادی دارد
دیدید که الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور اصلاً پیچیده نیست. کافیست که رفتار آن را یاد بگیرید که در اینجا در مورد اکسپلور صحبت کردیم. اما در ادامه، الگوریتم هشتگ اینستاگرام را نیز بررسی خواهیم کرد.
جمعبندی نهایی
البته در مورد الگوریتم اینستاگرام موارد خیلی بیشتری هم وجود دارد. درواقع ملاکهای بیشتری را برای نمایش محتوای مشابه درنظر میگیرد که در این مقاله از مجله ترفند اینستا، به طور کامل به آموزش الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ میپردازیم.
منبع: مجله ترفند اینستا
اما الگوریتم جدید اینستاگرام به موارد زیر اهمیت زیادی میدهد که ملاکهای بسیار مهمی برای اینستاگرام محسوب میشوند.
در این حالت، الگوریتم جدید اینستاگرام، هم پستهای جدیدی که منتشر میکنید را خیلی زود برای آن پیج نمایش میدهد و هم پستهای جدید آن پیج را در بین پستهای ابتدایی شما قرار میدهد. تعامل یک عنصر کلیدی برای الگوریتم اینستاگرام محسوب میشود. پس اگر میخواهید پستهای پیجی را خیلی زود ببینید، کافیست که تعامل بهتری را با آن برقرار کنید.
۳- برای الگوریتم مدتزمان حضور شما در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد
اینکه کاربر چندثانیه یا چنددقیقه بر روی یک پست توقف میکند خیلی مهم است. قطعاً برای شما هم پیش آمده که از یک پستی خیلی خوشتان آمده (مثل یک ویدئوی موسیقی) و چنددقیقه را بر روی پست توقف کردید. این یک امتیاز مثبت برای آن پیج محسوب میشود. چون الگوریتم اینستاگرام به خوبی درک میکند که شما به این پست علاقه دارید یا توجه نشان دادهاید.
- تعامل کاربر با پست در ۶۰ دقیقه نخست
پیشنهاد ویژه من برای شما: جذب ۱۰۰۰ فالوور اول اینستاگرام در ۴ گام + ویدیو
افرادی که دنبال میکنید اهمیت زیادی دارد. لیست فالووینگهای شما (افرادی که دنبال میکنید)، نشاندهندهی این است که شما در مجموع، به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارید. مثلاً اگر اکثر پیجهایی که فالو کردهاید، با موضوع آشپزی باشند، الگوریتم اینستاگرام این مورد را درک میکند که شما به آشپزی و پستهای مرتبط با آن علاقه دارید. اما مهمترین مورد، نحوهی تعامل شما با این پیجها است. یعنی پیجهایی که شما آنها را دنبال میکنید.
همانطور که در قسمتهای بالا هم گفتم، تعامل برای الگوریتم های اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. این تعامل است که باعث میشود الگوریتم درک کند که پست شما را در اکسپلور نشان بدهد یا خیر. این تعامل است که پستهای پیج محبوبتان را در ابتدا میبینید. اما برای جلب توجه الگوریتم، باید بتوانید با استفاده از تکنیکهایی، تعامل پستتان را افزایش دهید. مثلاً میتوانید از آنها بخواهید که پست را ذخیره کنند تا بعداً بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. و یا اینکه درخواست کنید تا پستها را برای دوستانشان هم ارسال کنند.
۴. هشتگگذاری صحیح به شما کمک میکند
بهتر است خودتان در این زمینه قضاوت کنید:
- پیجی در هر هفته، حداقل ۳ پست ارسال میکند و این پستها، از کیفیت بالایی هم برخوردارند. به همین دلیل، این پیج نرخ تعامل بالایی دارد و اینستاگرام نیز پستهای این پیج را به افراد بیشتری نشان میدهد.
- اما پیجی دیگر، هر موقع که دوست داشته باشد پستی را ارسال میکند. مثلاً امروز پستی قرار میدهد و میرود تا بیست روز دیگر و پستی دیگر! همچنین خیلی هم به ایجاد تعامل اعتقادی ندارد!
احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که به پستها و استوریهای یک پیج علاقهی زیادی نشان دهید و در دفعات بعد، به محض اینکه آن پیج، پست یا استوری جدیدی منتشر میکند، آن را در پستهای ابتدایی فیدتان ببینید. (منظور از فید، همان صفحهای است که به محض بازکردن اینستاگرامتان، برای شما نمایش داده میشود و جدیدترین و بهترین پستها و استوریها را به شما نشان میدهد)
اینکه چه مدت در اینستاگرام حضور دارید هم خیلی مهم است. یعنی اینکه در طول ۲۴ ساعت شبانهروز، چند دقیقه یا چند ساعت را در اینستاگرام سپری میکنید. اگر خیلی کم به اینستاگرام سر میزنید، الگوریتم اینستاگرام سعی میکند بهترین پستها را در ابتدا به شما نشان دهد. مثلاً اگر به طور معمول دو بار در روز اینستاگرامتان را باز میکنید، در این حالت، پستهایی را برای شما نمایش میدهد که قبلاً با آن پیج، بیشترین تعامل را داشتهاید.
۳. با چند تکنیک، تعامل پست را افزایش دهید
البته پیشنهاد میکنم برای درک بیشتر اکسپلور، مقاله بهترین تکنیکهای ورود به اکسپلور اینستاگرام را حتماً ببینید.
شاید شما هم اتفاقی که در بالا توضیح دادم را تجربه کرده باشید. اینکه مثلاً نام بازیگری را جستجو کردید، اما در ادامه اینستاگرام، پستهای بیشتری را مربوط به همان بازیگر در اکسپلور، برای شما نمایش داده باشد. خیلی خلاصه بخوام توضیح بدهم، باید گفت که این مورد، کار الگوریتم های اینستاگرام است. درواقع با استفاده از رفتار و علاقه شما، سعی میکنند محتوای بیشتری را در همان زمینه به شما نشان بدهند.
در مورد نحوه کار الگوریتم اینستاگرام در گذشته، دیدیم که پستها را براساس زمان انتشار آنها نمایش میداد. گرچه نحوه رفتار الگوریتم نسبت به گذشته تغییر کرده، اما زمان انتشار پست همچنان مهم است. درست است که پستها به ترتیب زمانی چیده نمیشوند، اما همچنان پستهای پیجهایی که با آنها تعامل بیشتری دارید و به تازگی منتشر شدهاند را در بالای فیدتان خواهید دید.
پیجهایی که حوزهی کاریتان به آنها نزدیک است، الزاماً رقیب شما نیستند. آنها میتوانند در رشد پیجتان به شما کمک کنند. پس بهتر است به جای رقیب، به آنها به چشم همکار نگاه کنید. ایجاد تعامل با این پیجها، اهمیت خیلی زیادی برای شما دارد. مثلاً میتوانید پستهای جدیدشان را در استوریتان بگذارید و از آنها حمایت کنید تا آنها نیز در مقابل، این کار را انجام دهند. همچنین کامنت گذاشتن و لایک کردن پستها نیز به افزایش تعامل شما با آنها کمک میکند.
۱۰. محتوا را در زمان مناسبی منتشر کنید
ابتدا ببینیم کار الگوریتم اینستاگرام چیست؟
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ چطور کار میکند؟ چه چیزهایی مهم است؟
اینکه از مخاطب درخواستی داشته باشیم کار بدی نیست. درخواست میتواند این باشد که پست را به اشتراک بگذارد. یا میتواند این باشد که برای ما کامنت بگذارد. اینها درخواستهایی است که میتوانیم از مخاطبانمان داشته باشیم. البته طبیعی است که خیلی از مخاطبان کاری انجام نمیدهند، اما اگر قبلاً محتوای مناسبی را در اختیار آنها قرار داده باشید، برخی از آنها درخواستهای شما را انجام میدهند.
۶. قابلیتی مثل لایو و استوری هم برای الگوریتم اینستاگرام مهم است!
مهم نبود که شما چقدر از پستهای یک صفحه را لایک کردهاید یا کامنت گذاشتهاید، اگر چندساعت از انتشار پست آن پیج گذشته بود و شما اینستاگرامتان را باز میکردید، باید پستهای زیادی را مشاهده میکردید تا آن پست جدید را ببینید. اما الگوریتم جدید اینستاگرام این موضوع را به کلی تغییر داد. تمرکز اصلی الگوریتم جدید، بر روی علاقه و توجه کاربر نسبت به پیجهاست که جلوتر بیشتر در این مورد صحبت میکنیم.
اگه وقت یا حوصله مطالعهی کامل این مقاله رو ندارید، میتونید ویدیوی زیر که خلاصهای از این مقاله هست رو ببینید. |
یک سؤال قبل از شروع: نوع اکانت برای الگوریتم جدید اینستاگرام مهم است؟
همچنین کسانی که شما را فالو میکنند (فالوورها) نیز اهمیت زیادی دارد. اگر پیجی شما را دنبال میکند و مثلاً در پستهایی که منتشر میکند، شما را تگ میکند و برای پستهای شما نیز کامنت میگذارد و لایک میکند، نشاندهندهی این است که رابطهی نزدیکی با آن پیج دارید.