اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟ + 3 ابزار محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام

پیشنهاد ویژه من برای شما: دانلود رایگان دوره آموزشی ۳ ساعته اینستاگرام مارکتینگ

پیج‌هایی که با آنها در یک حوزه فعالیت می‌کنید را به چشم دشمن خود نبینید. متأسفانه اکثر پیج‌ها، از این فرصت به خوبی استفاده نمی‌کنند و با پیج‌های مشابه هیچ ارتباطی ندارند. این کاملاً اشتباه است. درست است که شاید خیلی از مخاطبان و مشتریان شما، در پیج‌های همکار فعال باشند، اما شما می‌توانید با ایجاد تعامل با پیج‌های مشابه، شانس‌تان را برای بیشتر دیده شدن و در نتیجه افزایش نرخ تعامل پیج‌تان بالا ببرید.

۴. برگزاری لایو (تأثیر زیاد)

اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل اینستاگرام

اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟

لطفاً به صورت ۵ ستاره به این پست رأی دهید (سمت چپ بیشترین امتیاز)



مجله ترفندهای اینستاگرام

یکی از مواردی که خیلی‌ها به سادگی از آن می‌گذرند، بحث پاسخ به کامنت‌هاست. وقتی کاربری کامنتی ارسال می‌کند، مثلاً سوالی می‌پرسد یا از شما تشکر می‌کند، سعی کنید پاسخ او را با یک ایموجی یا یک جمله کوتاه ندهید. مثلاً اگر از شما سوالی پرسید، سعی کنید طوری به او پاسخ دهید تا دوباره به کامنت شما جواب دهد. هر چقدر که بتوانید مخاطب را بیشتر درگیر پست‌تان کنید، تأثیر بهتری بر روی دیده‌شدن پست‌تان می‌گذارد.

منبع: مجله ترفند اینستا

شاید خیلی‌ها به اینگیجمنت ریت پیج‌شان زیاد اهمیت ندهند، اما بررسی همیشگی آن، به شما دید بهتری برای ادامه راه و تولید محتوای قوی‌تر می‌دهد. به هر حال، من سعی کردم تعریف نرخ تعامل و همچنین روش‌های محاسبه اینگیجمنت ریت را به طور کامل توضیح بدهم. همان‌طور که دیدید، نرخ تعامل یعنی اینکه میزان مشارکت مخاطبان نسبت به یک پیج چقدر است. البته پیشنهاد می‌کنم بیش از حد درگیر این موارد نشوید و تمرکز اصلی‌تان را بر روی تولید محتوای بهتر و همچنین افزایش تعامل با مخاطبان پیج‌تان بگذارید.

نمی‌توان گفت بهترین نرخ تعامل برای پیج‌ها چقدر است. هر چقدر که بتوانید اینگیجمنت ریت پیج‌تان را افزایش دهید، موفق‌تر خواهید بود. البته در قسمت‌های بالا، نرخ تعامل استاندارد را توضیح دادم. اما به طور معمول، در زمانی که تعداد فالوور پیج پایین است، نرخ تعامل بالاست. اما هر چقدر که تعداد فالوور بیشتر می‌شود، نرخ تعامل هم کاهش می‌یابد.

وب‌سایت اول: Phlanx.com

۲- نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟

زمانی که خیلی دیگر از عواملی که در ادامه توضیح می‌دهم (مثل اشتراک یا ذخیره پست)، هنوز وارد شبکه‌های اجتماعی نشده بودند، در اکثر شبکه‌های اجتماعی امکان لایک کردن پست فراهم بود. یعنی یکی از عواملی است که از گذشته تأثیرگذار بوده است. چرا که نشان‌دهنده‌ی میزان علاقه‌ی مخاطب به پست است و به همین دلیل، در محاسبه نرخ مشارکت پیج، از آن استفاده می‌شود.

  • تعداد کامنت (Comment)

سایت محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام SocialBlade.com

وب‌سایت Influencerfee نیز به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید نرخ تعامل پیج خودتان یا دیگران را بررسی کنید.

ابزار SocialBlade علاوه بر بررسی و محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام، می‌تواند نرخ تعامل یوتیوب، فیس‌بوک، توئیتر و… را نیز بررسی کند. این ابزار، نسبت به وب‌سایت قبلی دقیق‌تر است و اطلاعات نسبتاً کامل‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

وب‌سایت دوم: SocialBlade.com

۱- بهترین نرخ تعامل برای پیج اینستاگرام چقدر است؟

تنها تفاوت این روش با روش قبلی، در این است که تعداد Save شدن پست هم درنظر گرفته می‌شود. کافیست که تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و ذخیره شدن یک پست را با هم جمع کنید، سپس تقسیم بر تعداد ایمپرشن کرده و ضرب در صد کنید. به این صورت:

سعی کنید برای نوشتن کپشن پست، به اندازه کافی وقت بگذارید. برخی از پیج‌ها هستند که تصاویر یا ویدئوهای خیلی خوبی را طراحی می‌کنند، اما برای کپشن‌نویسی وقت نمی‌گذارند. این کار به شدت اشتباه است. نوشتن کپشن مناسب، باعث می‌شود که مخاطب مدت‌زمان بیشتری را روی پست شما بماند. اما نوشتن کپشن به تنهایی کافی نیست. شما باید دعوت به اقدام مناسبی هم داشته باشید.

تعداد شِیر شدن یا به اشتراک‌گذاشته شدن یک پست را برخی از افراد، جزئی از نرخ تعامل نمی‌دانند و در محاسبه نرخ تعامل پیج، آن را نادیده می‌گیرند. در بین عواملی که برای بررسی میزان مشارکت پیج وجود دارد، شاید ارزش به اشتراک‌گذاشته شدن یک پست، از همه بیشتر باشد، چرا که یک شخص، علاوه بر اینکه خودش آن محتوا را می‌پسندد، آنقدر آن را قبول دارد که برای افراد دیگر نیز ارسال می‌کند. این عامل، نشان‌دهنده این است که یک محتوا، ارزش این را داشته تا مخاطب، آن را برای دیگران نیز ارسال کند. اما در برخی از روش‌های محاسبه اینگیجمنت ریت یک پست، می‌توان از آن استفاده کرد.

  • تعداد ذخیره شدن پست (Save)

سایت محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام Phlanx.com

گرچه این روش تقریباً خوب است و ابزارهای آنلاین نیز از آن استفاده می‌کنند، اما اینکه تعداد شِیر شدن و ذخیره شدن یک پست، در نظر گرفته نمی‌شود، یک مشکل بزرگ به شمار می‌رود. چون قبلاً هم گفتم که دو عاملِ تعداد به اشتراک‌گذاری و ذخیره پست، اهمیت خیلی زیادی دارند و بهتر است آنها را نیز در محاسبه نرخ مشارکت لحاظ کرد.

در این روش، تمامی اجزای یک پست درنظر گرفته می‌شود. به این صورت که تعداد لایک، کامنت، سِیو و شِیر یک پست با هم جمع می‌شوند، سپس تقسیم بر تعداد فالوورها شده و ضرب در صد می‌شود. البته ابزارهای آنلاین، به دلیل اینکه به آمار دقیق پست‌ها دسترسی ندارند، تنها لایک و کامنت (مانند روش اول) را درنظر می‌گیرند. اما می‌توان به صورت دستی، خیلی راحت این مورد را محاسبه کرد.

(تعداد لایک‌ها + کامنت‌ها) تقسیم بر تعداد ایمپرشن × ۱۰۰ = نرخ تعامل (ER)

روش چهارم: محاسبه نرخ تعامل براساس تعداد ایمپرشن به همراه تعداد ذخیره شدن پست

حالا که با عوامل دخیل در محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام آشنا شدید، ببینیم از چه روش‌هایی می‌توان آن را محاسبه کرد. دقت کنید که روش‌های بیشتری را نیز می‌توان برای این مورد به کار برد. اما من در اینجا، روش‌های مرسوم این کار را توضیح می‌دهم.

روش اول: محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام براساس تعداد لایک و کامنت

همچنین اگر خودتان هم بخواهید تبلیغی را در پیج دیگری قرار بدهید، باید بتوانید نرخ تعامل پیج‌های نمایش‌دهنده تبلیغ را محاسبه کنید. البته در کنار درخواست از ادمین پیج برای ارائه‌ی آمار پست‌های اخیر، خودتان هم باید میزان نرخ مشارکت پیج را بدست بیاورید. در قسمت‌های بالا، چند روش را توضیح دادم که خیلی راحت می‌توان اینگیجمنت اینستاگرام را محاسبه کرد. همچنین می‌توانید از ابزارهای آنلاینِ معرفی شده نیز استفاده کنید.

دستیابی به اعدادی بالاتر از موارد درج شده، نشان‌دهنده‌ی موفقیت بالای یک پیج است. مثلاً اگر پیج شما ۲۰۰ هزار فالوور دارد و نرخ تعامل آن ۵ درصد است، نشان‌دهنده‌ی قدرت بالای پیج شماست.

اما روش دیگری که به شدت باعث افزایش نرخ تعامل پیج اینستاگرام‌تان می‌شود، برگزاری مسابقه است. اگر دقت کرده باشید، پیج‌های فروشگاهی، برای بالابردن و بالا نگه‌داشتن تعامل خود، همیشه اقدام به برگزاری مسابقه می‌کنند. می‌توانید چند جایزه را درنظر بگیرید و مسابقه را چند بار در ماه برگزار کنید.

پیشنهاد ویژه من برای شما: رازهای ورود به اکسپلور اینستاگرام + ویدیو

بررسی اطلاعات و آمار و ارقام پیج، به ما کمک می‌کند تا بدانیم اکثریت مخاطبان، چه محتوایی را بیشتر می‌پسندند و سپس می‌توانیم محتواهای بهتری را تولید کنیم. این بررسی باید همیشگی باشد تا بتوان نتیجه‌ی بهتری از آن گرفت. اما کاربرد مهم‌تر آن می‌تواند در زمینه تبلیغات باشد. اگر یک پیج تبلیغاتی داشته باشید، یعنی پیجی که در کنار محتوای خود، محتوای تبلیغی دیگران را نیز قرار می‌دهید و در ازای آن هزینه‌ای را دریافت می‌کنید، پیج شما باید از لحاظ آماری در سطح مطلوبی قرار داشته باشد.

همچنین باید بتوانید انتقاداتی که در کامنت‌ها از شما می‌شود را به خوبی پاسخ دهید. نادیده گرفتن آنها، باعث می‌شود که افراد کمتری برای شما کامنت ارسال کنند که این کار، سبب می‌شود نرخ تعامل پیج‌تان افت زیادی داشته باشد. پس برای پاسخ به کامنت، وقت بگذارید که البته اگر تعداد آنها زیاد بود، سعی کنید حداقل به چند کامنت ابتدایی پاسخ دهید.

۲. تولید محتوا و ارسال پست به صورت مستمر

اما شاید بپرسید که نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟ اینگیجمنت ریت اینستاگرام چطور محاسبه می‌شود؟ چطور می‌توان اینگیجمنت اینستاگرام را افزایش داد؟ اصلاً چرا باید نرخ تعامل پیج اینستاگرام‌مان را محاسبه کنیم؟ برای پاسخ به این سؤالات، کافیست ادامه این مقاله را با دقت بخوانید. من در این آموزش از مجله ترفند اینستا، به طور کامل به بحث بررسی اینگیجمنت ریت اینستاگرام می‌پردازم و همچنین در پایان، روش‌هایی را برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام توضیح می‌دهم.

این مورد جزء معیارهایی است که خیلی‌ها آن را قبول ندارند. در واقع مشکل است که بتوان این مورد را هم بررسی کرد. اما اگر بخواهیم خیلی دقیق و به صورت دستی یک پیج را بررسی کنیم (نه با ابزارهای آنلاین)، می‌توانیم این مورد را هم درنظر بگیریم. اما در اغلب موارد، این مورد نادیده گرفته می‌شود.

  • بازدید از پروفایل (Profile Visit)

گرچه در محاسبه نرخ مشارکت یک پیج، تعداد کامنت در کنار تعداد لایک و… قرار می‌گیرد، اما باید بدانید که ارزش کامنت بسیار بیشتر از لایک است و هر چقدر که بتوانید کامنت‌های بیشتری را برای پست‌هایتان بگیرید، نرخ تعامل پست نیز افزایش می‌یابد.

  • تعداد به اشتراک‌گذاری (Share)

محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

روش دوم: محاسبه براساس تعداد لایک، کامنت، به اشتراک‌گذاری و ذخیره شدن پست

در بخش محاسبه نرخ تعامل، من ۴ روش را برای شما توضیح دادم. اما روش‌های دیگری هم وجود دارد که زیاد از آنها استفاده نمی‌شود. بهتر است که از روش‌های معرفی شده استفاده کنید.

یکی از مرسوم‌ترین روش‌هایی که برای محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام از آن استفاده می‌شود و اکثر ابزارهای آنلاین نیز از آن استفاده می‌کنند، به این صورت است که تعداد لایک‌ها و کامنت‌های یک پست با هم جمع می‌شوند، سپس تقسیم بر تعداد فالوورها شده و ضرب در صد می‌شود. به این صورت:

در مورد ایمپرشن هم که در بالا توضیح دادم. این مورد نیز می‌تواند در بررسی نرخ مشارکت یک پست، درنظر گرفته شود.

دعوت به اقدام شما می‌تواند این باشد که از مخاطب بخواهید پست را لایک کند یا نظرش را کامنت کند یا اینکه اگر پست خوب بود، آن را ذخیره کند و برای دیگران نیز ارسال کند. تمامی این موارد می‌تواند به نوعی دعوت به اقدام باشد. می‌توانید این کار را خلاقانه‌تر هم انجام دهید که باعث می‌شود میزان مشارکت پست، به شدت افزایش یابد.

۶. برگزاری مسابقه در پیج

در ادامه ۳ ابزار آنلاین را به شما معرفی می‌کنم که با استفاده از آنها، می‌توانید نرخ تعامل پیج خود یا دیگران را به راحتی محاسبه کنید. البته دقت کنید که اکثر این ابزارها، محدودیت دارند. یعنی اینکه شما نمی‌توانید از همه امکانات آنها در نسخه رایگان استفاده کنید. اما نسخه‌ی حرفه‌ای این ابزارها، امکانات بسیار خوب و دقیق‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توان پیج‌ها را خیلی بهتر و عمیق‌تر بررسی کرد. البته برای بررسی پیج‌ها کار سختی را پیش رو ندارید. کافیست نام کاربری پیج مورد نظر را در قسمت‌های لازم وارد کنید تا عملیات محاسبه نرخ مشارکت انجام شود.

۳- آیا روش‌های دیگری هم برای محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام وجود دارد؟

اما شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که درصد مناسب اینگیجمنت اینستاگرام چه عددی است؟ در این مورد، اعداد و درصدهای مختلفی گفته شده که در پایین توضیح می‌دهم. اما این مورد را باید بدانید که نرخ تعامل پیج‌تان، پس از مدتی پایین می‌آید. مخصوصاً زمانی که تعداد فالوورهای بیشتری را جذب می‌کنید. در قسمت‌های ابتدایی توضیح دادم که با افزایش تعداد فالوور، نرخ تعامل پیج کاهش می‌یابد. این یک امر کاملاً طبیعی است و حتی برای مشهورترین افراد اینستاگرام نیز اتفاق می‌افتد.

(تعداد لایک + کامنت + شِیر + سِیو) تقسیم بر تعداد فالوور × ۱۰۰ = نرخ تعامل (ER)

روش سوم: محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام براساس تعداد ایمپرشن

چون هدف در اینجا، تنها داشتنِ یک پیج برای سرگرمی یا تعامل با دوستان است. اما پیجی که با اهداف درآمدزایی در اینستاگرام فعالیت می‌کند، مسلماً به دنبال افزایش نرخ تعامل خود است. مثلاً پیجی که در زمینه ویدیوهای سرگرمی فعالیت می‌کند، اگر نرخ تعامل بالایی داشته باشد، می‌تواند تعرفه تبلیغات خود را بالاتر درنظر بگیرد. همچنین افراد بیشتری تمایل دارند در پیج‌هایی که اینگیجمنت ریت بالایی دارند، تبلیغ قرار دهند. البته در بخش‌های بعدی، بیشتر در مورد دلایل اهمیت محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام توضیح می‌دهم.

اگه وقت یا حوصله مطالعه‌ی کامل این مقاله رو ندارید، می‌تونید ویدیوی زیر که خلاصه‌ای از این مقاله هست رو ببینید.

اما تعداد ذخیره شدن یک پست، معمولاً همیشه جزئی از محاسبه نرخ تعامل محسوب می‌شود. چرا که پستی که ذخیره می‌شود، یعنی این محتوا آنقدر برای مخاطب مفید بوده که باعث شده پست را سِیو کند. پس در محاسبه نرخ مشارکت اینستاگرام، این مورد را نیز لحاظ می‌کنیم.

  • تعداد کلیک‌شدن روی لینک بایو (Website Click)

همه ما دوست داریم پیجی داشته باشیم که پست‌های آن خوب لایک بخورد، کامنت زیادی دریافت کند، ویدیوها بازدید زیادی داشته باشند و خلاصه اینکه یک پیج عالی داشته باشیم. در واقع دوست داریم پیج‌مان، نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت بالایی داشته باشد. شاید بعضی از پیج‌ها را دیده باشید که با تعداد فالوور کم، نرخ تعامل بسیار خوبی دارند. یعنی تعداد لایک و کامنت پست‌ها بسیار زیاد است. اما برخی دیگر از پیج‌ها را می‌بینیم که علی‌رغم داشتن تعداد فالوور خیلی بالا، اما تعداد لایک پست‌هایشان به شدت پایین است. در این حالت است که می‌گوییم این پیج نرخ تعامل پایینی دارد.

(تعداد لایک‌ها + کامنت‌ها + سِیوها) تقسیم بر تعداد ایمپرشن × ۱۰۰ = نرخ تعامل (ER)

عوامل مؤثر در اینگیجمنت ریت اینستاگرام

اینگیجمنت ریت اینستاگرام یا نرخ تعامل در اینستاگرام

سایت نرخ تعامل اینستاگرام Influencerfee.com

وب‌سایت سوم: Influencerfee.com

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث افزایش نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت اینستاگرام‌تان بشود، ارسال منظم پست در هفته و در ماه است. تولید محتوا کار سخت و زمان‌بری است، اما اگر این کار را به خوبی انجام دهید، مطمئن باشید که می‌توانید نرخ تعامل پیج‌تان را به شدت افزایش دهید. اگر پیج‌هایی که اینگیجمنت ریت بالایی دارند را بررسی کرده باشید، دیده‌اید که اولاً محتوای بسیار خوبی را تولید می‌کنند و ثانیاً در تولید محتوای خود، نظم دارند که اینها باعث می‌شود در طول زمان، نرخ مشارکت پیج‌شان افزایش یابد.

۳. تعامل با پیج‌های مشابه و همکار

یکی از بهترین و آسان‌ترین ابزارهای آنلاین برای بررسی نرخ تعامل پیج اینستاگرام، ابزار Phlanx است که استفاده از آن کار راحتی است. کافیست نام کاربری (آی‌دی) پیج مورد نظر را در قسمت مشخص شده وارد کنید.

جمع‌بندی نهایی

اما در اینجا، ۶ روش را برای افزایش تعامل در اینستاگرام می‌آورم که با استفاده از این موارد، می‌توانید نرخ تعامل پیج تان را افزایش دهید. البته در دوره تخصصی کسب درآمد از اینستاگرام، روش‌های زیادی را برای افزایش فالوور و نرخ مشارکت توضیح داده‌ایم که می‌توانید از محتوای این دوره نیز استفاده کنید.

۱. پاسخ کامل به کامنت ها

محاسبه اینگیجمنت ریت (ER) کجا کاربرد دارد؟

۶ روش افزایش نرخ تعامل اینستاگرام

نرخ تعامل عددی است بین ۰ تا ۱۰۰ که به صورت درصد است که نشان‌دهنده میزان مشارکت مخاطبان با یک پیج می‌باشد. به طور معمول، هر چقدر که نرخ تعامل یک پیج بالاتر باشد، نشان‌دهنده‌ی موفقیت بیشتر آن پیج است.

روش های افزایش نرخ تعامل اینستاگرام

در اینجا، میانگینی را برای اینگیجمنت ریت درنظر می‌گیریم که البته این آمار، از وب‌سایت‌های معتبر خارجی برداشته شده و با این وجود، نمی‌توان خیلی روی آن حساب کرد. اما برای اینکه ذهنیتی کلی نسبت به این موضوع داشته باشید، این آمار را قرار می‌دهم.

  • تعداد فالوور از ۱ تا ۵ هزار: ۵.۶۰%
  • تعداد فالوور از ۵ تا ۲۰ هزار: ۲.۴۳%
  • تعداد فالوور از ۲۰ تا ۱۰۰ هزار: ۲.۱۵%
  • تعداد فالوور از ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون: ۲.۰۵%
  • تعداد فالوور بیش از ۱ میلیون: ۱.۹۷%

همان‌طور که گفتم، نرخ تعامل یک پیج، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی قدرت یا محبوبیت محتوای پیج باشد. مثلاً اگر پیجی محتوای بسیار قوی تولید می‌کند و تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و… نسبت به تعداد فالوور بسیار بالاست، نشان می‌دهد که این پیج، کارش را بسیار خوب انجام داده است. البته اینگیجمنت ریت اینستاگرام نمی‌تواند برای همه‌ی پیج‌ها اهمیت داشته باشد. مثلاً کسی که پیج شخصی می‌سازد، شاید برایش اهمیت چندانی نداشته باشد که تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها به چه تعداد می‌رسد.

نویسنده: سینا فرحی

نرخ تعامل اینستاگرام را چگونه محاسبه کنیم؟ (با ۴ روش)

معرفی ۳ سایت برای محاسبه نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام

چند نکته در مورد نرخ تعامل اینستاگرام

  • به هیچ‌وجه فالوور فیک نخرید: افزایش فالوور به روش فیک، به شدت نرخ تعامل پیج شما را کاهش می‌دهد. فرض کنید ۵۰۰۰ فالوور دارید و نرخ تعامل فعلی پیج‌تان ۱۰% است. اگر ۵۰۰۰ فالوور فیک را به پیج‌تان اضافه کنید، تعداد فالوور شما به ۱۰۰۰۰ می‌رسد. اما از آن‌طرف، نرخ تعامل شما، به زیر ۵% کاهش پیدا می‌کند. پس این مورد را به هیچ‌وجه انجام ندهید.
  • نگران کاهش نرخ تعامل نباشید: قبلاً هم گفتم که با افزایش تعداد فالوور پیج‌تان، نرخ تعامل نیز پایین می‌آید. پس نگران این مورد نباشید و فقط سعی کنید با استفاده از روش‌های گفته شده، نرخ تعامل‌تان را افزایش دهید که از مهم‌ترین آنها، تولید محتوای منظم است.
  • اینگیجمنت ریت پیج‌تان را همیشه بررسی کنید: سعی کنید همیشه اینگیجمنت اینستاگرام تان را بررسی کنید و آن را بهبود دهید.

پروفایل ویزیت یک پیج هم می‌تواند جزئی از اینگیجمنت ریت آن محسوب شود. گرچه محاسبه این مورد نیز کمی مشکل است.

  • بازدید ویدیوها (View)

نرخ تعامل اینستاگرام با استفاده از مجموعه‌ای از عوامل مانند تعداد فالوور، تعداد لایک، تعداد کامنت و… محاسبه می‌شود که در بخش‌های بعدی، به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد. این مورد، برای پیج‌های فعال اینستاگرام اهمیت خیلی زیادی دارد. به همین دلیل، سعی می‌کنند با استفاده از روش‌هایی، نرخ مشارکت پیج‌شان را افزایش دهند. البته یک نکته را باید توضیح بدهم و آن هم اینکه، معمولاً با افزایش تعداد فالوور، نرخ تعامل پیج کاهش می‌یابد. اگر دیده باشید، بعضی از پیج‌هایی که تعداد فالوور پایینی دارند، نرخ تعامل پیج‌شان بسیار بالاست.

اما در بحث به دست آوردن نرخ تعامل یک پست، معمولاً از ۲ عامل ریچ و ایمپرشن استفاده می‌شود. یعنی می‌توان از این دو عامل نیز در کنار تعداد لایک، کامنت، شِیر و سِیو استفاده کرد. تعداد ریچ (Reach) یک پست، به معنای تعداد بازدیدکننده‌ی آن پست است. اما ایمپرشن (Impression) به معنای تعداد بازدید (نمایش) یک پست می‌باشد. مثلاً امکان دارد کاربری، دو بار یک پست را دیده باشد. در این حالت برای رفتار این کاربر، یک ریچ و دو ایمپرشن شمارش می‌شود.

  • تعداد ایمپرشن یا نمایش یک پست (Impression)

اولین عاملی که برای محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام درنظر گرفته می‌شود، تعداد فالوور یک پیج است. البته نمی‌خوام در مورد اهمیت تعداد فالوور توضیح بدهم. تنها به این نکته اشاره می‌کنم که این عامل نقشی اساسی را در محاسبه نرخ مشارکت پیج ایفا می‌کند.

  • تعداد لایک (Like)

اما در مورد بازدید ویدیوها، معمولاً از تعداد لایک به جای این مورد استفاده می‌شود. مثلاً اگر ویدئویی ۵۰,۰۰۰ بازدید داشته باشد، معمولاً از تعداد لایک‌های آن در محاسبه نرخ تعامل استفاده می‌شود.

  • تعداد ریچ یا بازدیدکننده یک پست (Reach)

(تعداد لایک‌ها + کامنت‌ها) تقسیم بر تعداد فالوور × ۱۰۰ = نرخ تعامل (ER)

در این روش، به جای اینکه تعداد فالوور پیج را درنظر بگیریم، از تعداد ایمپرشن یا نمایش پست استفاده می‌کنیم. این روش هم بسیار کاربردی است، چرا که میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک پست را نشان می‌دهد. به این صورت که تعداد لایک‌ها و کامنت‌های یک پست با هم جمع می‌شوند، سپس تقسیم بر تعداد ایمپرشن شده و ضرب در صد می‌شود.

مواردی که در ادامه گفته می‌شود، همگی می‌توانند بر روی نرخ تعامل یک پیج اثرگذار باشند. اما در روش‌هایی که برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام استفاده می‌شود، معمولاً تنها از عامل‌های فالوور، لایک، کامنت، شِیر (به اشتراک‌گذاری) و سِیو (Save) استفاده می‌شود. (جلوتر بیشتر توضیح می‌دهم)

  • تعداد فالوور (Followers)

پیشنهاد ویژه من برای شما: ۲۰ روش تضمینی و رایگان افزایش فالوور اینستاگرام

پیج‌هایی که لایوهای خوب و آموزشی را برگزار می‌کنند،‌ معمولاً نرخ تعامل بالاتری نسبت به پیج‌های مشابه دارند. برگزاری لایو باعث می‌شود که مخاطب، مدت‌زمان زیادی را در پیج شما بماند. همین مورد، به اینستاگرام می‌فهماند که این افراد، به پیج شما علاقه دارند و در نتیجه، در دفعات بعد، اینستاگرام پست‌های شما را بیشتر به این افراد نشان می‌دهد. البته اگر بتوانید این لایو را با پیج‌های همکار خود برگزار کنید که تأثیر به مراتب بیشتری دارد.

۵. دعوت به اقدام مخاطبان

مثلاً اگر به تعداد لایک‌ها و بازدید ویدیوهای یک پیج با ۵۰۰۰ فالوور نگاه کنید، احتمالاً می‌بینید که تعداد لایک‌ها نسبت به تعداد فالوورها بسیار بالاست. اما اگر همان پیج را دنبال کنید تا زمانی که پیج به تعداد فالوور بسیار بیشتری می‌رسد (مثلاً ۲۰۰ هزار فالوور)، خواهید دید که نرخ تعامل پیج به شدت کاهش می‌یابد. این یک امر طبیعی است و در مورد همه پیج‌های اینستاگرام صدق می‌کند. اما به هر حال، باید با استفاده از تکنیک‌هایی که در پایان مقاله توضیح می‌دهم، سعی کنید اینگیجمنت ریت پیج اینستاگرام‌تان را افزایش دهید.

چرا اینگیجمنت اینستاگرام اهمیت دارد؟

نرخ مناسب Engagement Rate اینستاگرام چند درصد است؟

سؤالات متداول در مورد اینگیجمنت اینستاگرام

به میزان تعامل و مشارکت مخاطبان، با محتواهایی که یک پیج تولید می‌کند، نرخ مشارکت یا نرخ تعامل گفته می‌شود. اینگیجمنت ریت به معیاری تبدیل شده که از طریق آن، می‌توان اثربخشی محتواهای منتشر شده در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی را مشخص کرد. در واقع این معیار، درصدی بین ۰ تا ۱۰۰ را برای هر پیج مشخص می‌کند. این مورد برای پیج‌ها اهمیت زیادی دارد، چرا که با محاسبه اینگیجمنت ریت، می‌توان به قدرت یک صفحه در اینستاگرام پی برد.

دیدگاهتان را بنویسید